Sökning: "Vad är dramapedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden Vad är dramapedagogik.

  1. 1. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Yman; Ida Wihlborg; Catharina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Drama in education; educational drama; process drama; primary education; elementary education; core values; subject knowledge; Dramapedagogik; pedagogiskt drama; processdrama; grundskola; värdegrund; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER

  2. 2. Tankar om teater : Elevers perspektiv på undervisning i teater på kulturskola

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Cecilia Saxe; [2023]
    Nyckelord :Dramapedagogik; teater; kulturskola; elevperspektiv; medskapande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna undersökning har varit att synliggöra elevers perspektiv på undervisningen i ämnetteater på kulturskola. Frågeställningarna har berört hur eleverna upplever undervisningen, vad deanser att de lär sig i teatersalen samt vilka möjligheter till inflytande och medskapande de ser finns inom undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Drama i förskolan : Förskollärares uppfattningar av drama i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Utbult; [2023]
    Nyckelord :preschool; preschool teachers’conception; drama; drama in education; phenomenography; förskola; förskollärares uppfattningar; drama; dramapedagogik; fenomenografi;

    Sammanfattning : Drama beskrivs i forskning främja positiva egenskaper hos individer i förhållande till sin omvärld. I förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lyfts drama fram som en uttrycksmetod för lärande i andra ämnen och inte som en viktig konstform i sig. Syftet med studien är att öka kunskap om förskollärares syn på drama i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Drama i fritidshem En enkätstudie om dramapedagogikens plats i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Cecilia Thorén; Ann-Marie Mårtensson; [2022-03-16]
    Nyckelord :Fritidshem; drama; dramapedagogik; estetisk uttrycksform; estetisk lärprocess;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga i hur stor utsträckning man använder drama i fritidshemmet. Med ett sociokulturellt perspektiv, där drama ses som ett verktyg för lärande, undersöks hur personal i fritidshemmet upplever drama som estetisk lärprocess. LÄS MER

  5. 5. Där skoven skaver : En intervjustudie om publikens upplevda kunskapsinhämtning genom teater

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Ingebjørg Borg Pedersen; [2021]
    Nyckelord :Dramapedagogik; teater; dramapedagogiskt efterarbete; bipolaritet; psykisk ohälsa; anhöriga; publik;

    Sammanfattning : Dennas uppsatsen är en del av kandidatprogrammet i estetiska ämnens didaktik drama/teater, närmare bestämt kursen Självständigt arbete - kandidatuppsats i Drama/teater. Uppsatsen befinner sig inom det dramapedagogiska forskningsfältet och kan placeras inom det Sternudd (2000) definierar som det konstpedagogiska perspektivet (se sida3). LÄS MER