Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Barnen får bestämma så att säga över sin egen kropp. De får både äta så mycket de vill eller inte.” : - En kvalitativ studie om några förskollärares uppfattningar om huruvida barns delaktighet och inflytande vid lunchen kan främja barns förståelse för mat och den egna kroppen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Selma Obradovac; Antje Porstmann; [2017]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; barnsyn; måltid; förskola; pedagogens professionella roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra några förskollärares uppfattningar kring huruvida barns inflytande vid lunchsituationen kan främja barns förståelse för mat och den egna kroppen. Vi utgår från tre frågeställningar: Hur organiserar de intervjuade förskollärare lunchsituationen? Vilka pedagogiska utmaningar innebär barns inflytande vid lunchsituationen, enligt de intervjuade förskollärarna? Hur ser förskollärarna på det lärande som sker vid lunchsituationen (genom barns inflytande) med avseende på förhållandet mellan mat och den egna kroppen? Resultatet tolkades i relation till det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Hjälp: Hur ska jag som vårdnadshavare tänka vid val av förskola? : En studie baserad på vårdnadshavares prioriteringar av förskoleval, gjord på två olika områden med olika socioekonomiska förutsättningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nadia El Ouali Alami; Simone Westgaard; [2015]
    Nyckelord :Valfrihet; val; faktorer; vårdnadshavare; förskola; habitus; kapital; fält;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Föräldrars val av förskola : En enkätstudie med fokus på valfrihet utifrån ett samhällsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :June Ring Selvén; Maria Snickars; [2010]
    Nyckelord :diskurser; habitus; förskolekultur; samhällsstrukturer; socioekonomi; värdegrund;

    Sammanfattning : Utgångspunkten till examensarbetet var ett intresse kring frågan har alla förskolebarn samma utvecklingsförutsättningar oavsett levnadsvillkor? Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer som föräldrar värderar som viktiga för sina barn vid förskolevalet och analysera socioekonomiska strukturer och samhällskulturer som kan påverka detta val. Huvudfrågeställningarna är: På vilket sätt påverkar föräldrarnas socioekonomiska bakgrund när de väljer förskola för sitt barn? Vilka faktorer värderar föräldrar som viktiga kring förskolevalet? Metoden är en enkätstudie med 26 värderingsfrågor där föräldrar har fått besvara hur de bedömt olika faktorers påverkansgrad när de valt förskola för sitt barn. LÄS MER

  4. 4. Småbarnsföräldrars behov av föräldrastödsinsatser

    Magister-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Lisa Smeds; [2010]
    Nyckelord :parent; toddler; parental support; förälder; småbarn; stöd; föräldrastöd;

    Sammanfattning : Background During the child’s first year of life there is a continuous contact with the Child Health Services (CHS) and the parents feel confident and involved. After the first year, the visits to the CHS is reduced at the same time as the everyday life changes for the family as the child starts going to day-care and the parents often go back to work. LÄS MER

  5. 5. Föräldrars val av förskoleform : en enkätundersökning av föräldrars motiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Jessica Lydén; Cecilia Edström; Helena Sjöberg; [2009]
    Nyckelord :förskola; förskoleformer; föräldrakooperativ; föräldrars val; kommunala förskolor; personalkooperativ; privat förskola; valfrihet;

    Sammanfattning : I dagens samhälle förväntas människor göra en mängd val där det finns möjlighet att välja bland annat husläkare, pensionsavtal och abonnemang av olika slag. Även inom förskolan råder denna valfrihet, där föräldrar kan välja mellan olika förskoleformer. LÄS MER