Sökning: "Visuell identitet"

Visar resultat 6 - 10 av 155 uppsatser innehållade orden Visuell identitet.

  1. 6. Konsten att vänta : En studie om hur konst i väntrum kan påverka patienters hälsa

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Camilla Rönnberg Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Offentlig konst; färgpåverkan; formpåverkan; välbefinnande; konst i vårdmiljöer;

    Sammanfattning : FN:s globala mål nr 3 handlar om god hälsa och välbefinnande, inom detmålet ryms dagens problematik med psykisk ohälsa, ett samhällsproblemsom många lider av. Under 2018 svarade 17% i åldrarna 18-64 år att de ledav nedsatt psykiskt välbefinnande. LÄS MER

  2. 7. Desone : En social medieplattform med fokus på hälsa

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Karinaho Ida; [2023]
    Nyckelord :Digital nudging; Fysisk hälsa; Mobila applikationer; User Interface UI ; Visuella designelement;

    Sammanfattning : För att lösa FN’s globala mål nummer 3 - god hälsa och välbefinnande - har jag skapat ensocial medie-plattform med fokus på hälsa. Med hjälp av social påverkan och andrametoder för beteendeförändring (kopplat till nudging och gamification) har jag skapat endigital miljö som främjar en hälsosam livsstil. LÄS MER

  3. 8. Konstnärliga uttryck på läktaren : En visuell analys av fyra tifon skapade av Hammarby IF:s supportrar under åren 2021–2023

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Cornelia Persson; [2023]
    Nyckelord :Visual culture; image analysis; tifo; supporter culture; football or soccer; Hammarby IF; Visuell kultur; bildanalys; tifo; supporterkultur; fotboll; Hammarby IF;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den konstnärliga dimensionen av supporterkulturen, med särskilt fokus på de organiserade koreografierna som äger rum på fotbollsarenor, även kända som tifon. Studien syftar till att analysera representationerna av tifon och den roll de spelar inom supporterkulturen för det svenska fotbollslaget Hammarby IF. LÄS MER

  4. 9. FINISH HEN! : En kvalitativ semiotisk analys av Mortal Kombats genusporträttering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Casper Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Gender; Fighting game; Mortal Kombat; Representation; Visual design; Stereotypes; Femininity; Masculinity; Genus; Fightingspel; Mortal Kombat; Representation; Visuell design; Stereotyper; Femininitet; Maskulinitet;

    Sammanfattning : Denna analys undersöker representationen av genus i en våldsam spelkontext i fightingspel-serien Mortal Kombat, med fokus på spel 9, 10 och 11. Genom en semiotisk bildanalys med fokus på utvalda karaktärers visuella design och förändring framkommer teman i deras relation med genus. LÄS MER

  5. 10. ”The West and the Rest” : Nationell identitet i bildläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nord; [2023]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Diskurs; Eurocentrism; Konsthistoria; Läromedel; Makt; Vithet; Visuell kultur;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie är hur normativa beskrivningar av konsthistoria i ett bildläromedel riskerar att reproducera historiska och nutida föreställningar om skillnader mellan ”vi” och ”de andra”. Syftet med studien är att undersöka vilka diskurser om vithet och eurocentrism i bildämnet som synliggörs i läromedel samt att utmana hegemoniska diskurser om vithet och eurocentrism. LÄS MER