Sökning: "Vygotskij rum för lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Vygotskij rum för lärande.

  1. 1. ”Kolla bakom dig, där hänger raketen!” : En kvalitativ studie om förskolemiljöns påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cagla Saglam; Xin Zeng; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Språkutveckling; flerspråkighet; miljö; strategier; förhållningsätt; Vygotskij;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till utveckling och lärande oavsett sina språkliga kompetenser eller brister. Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolemiljön kan påverka barns språkutveckling och hur förskollärarna förhåller sig till bemötandet av flerspråkiga barn i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Dialogisk högläsning i praktiken : En studie om hur bibliotekarier talar med barn medan de läser högt för dem under sagostunder på folkbibliotek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Linnea Westling; [2022]
    Nyckelord :public library; dialogic reading; storytimes; reading promotion; children; reading comprehension; folkbibliotek; dialogisk högläsning; sagostunder; läsfrämjande; barn; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur bibliotekarier talar med yngre barn under sagostunder på folkbibliotek idag, vilket är viktigt att undersöka eftersom föräldrar inte läser högt för sina barn lika ofta som de brukade, något som gör dialogisk högläsning på folkbibliotek viktigare än någonsin. Forskning visar att dialog under högläsning är mer främjande när det kommer till barns läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Miljöns betydelse för barns lek och lärande: utformning ur ett makt- och demokratiperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Mjövik; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Lek; Lärande; Makt; Miljö; Sociokulturellt perspektiv; Utformning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka förskolans pedagogiska inomhusmiljö och dess betydelse för barns lek och lärande samt att analysera miljön och dess utformning utifrån ett makt- och demokratiperspektiv. Studien har genomförts på en förskola som ligger i ett mindre samhälle i södra Skåne. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar pedagoger med barns språkutveckling för att stärka deras språk?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Ahlman; Pernilla Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :Metod; Miljö; Pedagoger; Språkutveckling; Verktyg;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger arbetar med barns språkutveckling, för att få en djupare inblick i vilka metoder som pedagogerna använder. Vi har använt oss av observationer och intervjuer som metod när vi har samlat in materialet till vår forskning. LÄS MER

  5. 5. Rum för bild och form / Room for art and design

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Niclas Kihlman Andersson; [2014]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; det fysiska rummet; artefakter; didaktisk design;

    Sammanfattning : Ur ett sociokulturellt perspektiv på lärande är miljön och omgivningen en avgörandefaktor för individers utveckling. Aktivitet och handling är centrala begrepp för att skapaen god undervisningsmiljö. LÄS MER