Sökning: "Waldorf School"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden Waldorf School.

  1. 6. Arkitektur och pedagogik : en historisk och samtida studie över arkitekturens pedagogiska betydelse

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alfred Olsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay studies the relationship between architecture and pedagogy. More precisely, it focuses on how architects pedagogical ideas influence the way they plan and design a school. Their thoughts have been read through three older pedagogical thinkers and the Design theo-retical perspective. LÄS MER

  2. 7. Från Sisab till Monument Valley

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Astrid Linnér; [2016]
    Nyckelord :förskola; textilgatan; södra hammarbyhamnen; generell användbarhet; material; ljusgård; odling på tak; reggio emilia; waldorf; 3d sektion; livsaptit barn;

    Sammanfattning : En förskola på Textilvägen i Södra Hammarbyhamnen som också inrymmer studentboende, kolonilotter på Fryshusets tak, teater- och danslokaler och en festvåning till uthyrning. Detta ger en möjlighet att ta outnyttjade ytor i anspråk och ge något tillbaka till de boende i området. LÄS MER

  3. 8. Upplevelser av byte mellan Waldorf och kommunal skola i åk 9 och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anders Jungstedt; [2015]
    Nyckelord :Waldorfpedagogik; läroplaner; påverkan inför åk9 och Gymnasium;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to that with the help of literature and a number ofinterviews try find similarities and differences between Waldorf school philosophyand curriculum and the municipal school's philosophy and curriculum and see howand if these affect the students knowledge levels before and after the change betweengrade 9 and upper secondary school. The study describes both schools’ basic ideas,views on knowledge and the school's role, and to let some students tell theirexperiences. LÄS MER

  4. 9. På lek eller allvar : En kvalitativ undersökning om hur pedagoger använder sig av lek inom kommunal skola och Waldorfskola och hur lek används skolförberedande inom förskoleklassen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Inez Lindh Isefält; [2014]
    Nyckelord :Waldorf; Municipal; Play; School preparing; Pre-class class; Waldorf; Kommunal; Lek; Skolförberedande; Förskoleklass;

    Sammanfattning : Jag har i min uppsats undersökt hur förskoleklassens verksamhet jobbar skolförberedande utifrån lek genom observationer av förskoleklasser på kommunala skolor och Waldorfskolor. Jag har också samtalat med pedagoger i dessa förskoleklasser och genom dessa samtal med pedagogerna kommit fram till hur de ser på sin verksamhet gällande lek och vart de lägger sin fokus, vilka föreställningar de har om lek och hur de använder sig av denna i skolförberedande syfte. LÄS MER

  5. 10. Individualitet, frihet och kreativitet : En kvalitativ studie om bildpedagogik i waldorfskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :André Håkansson; [2014]
    Nyckelord :Waldorf; waldorf education; art; art teaching; antroposophy; creativity; power; Waldorf; waldorfskolan; waldorfskola; bild; bildpedagogik; fenomen; antroposofi; kreativitet; individualitet; makt;

    Sammanfattning : Den här studien är gjord för att beskriva och analysera skillnaderna och likheterna I bildpedagogiken hos den kommunala och waldorfdrivna skolan. Empirin består av två intervjuer med två rektorer tillika bildlärare i waldorfskolan och en jämförelse mellan styrdokumenten. LÄS MER