Sökning: "Waldorf School"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden Waldorf School.

  1. 16. Pentatoniska skalans betydelse för undervisningen i waldorfskolan

    L3-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Muriel Salas Ramos; [2011]
    Nyckelord :Waldorfpedagogik; musikhistoria; musikpedagoger; klasslärare; undervisning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om att försöka skapa sig en djupare förståelse för den pentatoniska skalans betydelse i waldorfskolans yngre klasser. Utgångspunkt för denna undersökning har varit en kvalitativ forskningsintervju där fyra waldorflärare har berättat om sina tankar och erfarenheter kring arbetet med pentatoniken. LÄS MER

  2. 17. En jämförelse mellan en Waldorfförskola och en kommunalförskolas arbetssätt och deras syn på barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Förskola; Läroplan för förskola; Waldrof; leken; demokrati;

    Sammanfattning : Abstract     Nilsson, J. (2011) Waldorf preschool and municipal preschools - How they look at the preschool curriculum. Degree in the teacher education program. Gävle. LÄS MER

  3. 18. En läroplan för själen? : En studie av de svenska Waldorfskolornas läroplan och utbildningsfilosofi, i jämförelse med den nationella läroplanen, Lpo 94

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Erik Bergendal; [2011]
    Nyckelord :Curriculum; Waldorf education; Lpo 94; Rudolf Steiner; educationalphilosophy; anthroposophy; John Dewey; Lev S. Vygotsky; läroplan; waldorfpedagogik; Lpo 94; Rudolf Steiner; utbildningsfilosofi; antroposofi; John Dewey; Lev S. Vygotskij;

    Sammanfattning : The aim of this essay is, firstly, to – through a text analysis – compare the curriculum of Waldorf education in Sweden (in the essay referred to as “WL”) to the Swedish national curriculum “Lpo 94”, to uncover possible differences and similarities between these documents, and, secondly, to present the roots and educational philosophies that these two curricula, respectively, are based upon. The purpose hereby is to be able to trace, describe and explain the differences between the pedagogical practices of Waldorf education and that of conventional Swedish schools. LÄS MER

  4. 19. Waldorfskola och kommunal skola : en kvalitativ jämförelse i skolår 1 till 3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Elinor Wiedersheim-Paul; [2011]
    Nyckelord :waldorf; kommunal skola; skolår 1-3; kunskap; lärande; pedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden beskrivs Waldorfskolans och den kommunala skolans historia samt några grundläggande punkter i Waldorfpedagogiken. Begreppen kunskap och lärande tas upp samt läroplanen Lpo -94 och de nationella proven i år 3. Den teoretiska utgångspunkten för arbetet är det sociokulturella perspektivet för kunskap och lärande. LÄS MER

  5. 20. A Case Study at a Waldorf School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emina Busuladzic; Camilla Corcoran Rönnerling; [2010]
    Nyckelord :assessment; case study; speaking; Waldorf pedagogy; writing;

    Sammanfattning : The purpose of this case study is to investigate Waldorf pedagogy. In particular, it investigates how assessment of productive language skills, speaking and writing, is carried out at a Waldorf School. To this end, semi-structured interviews were conducted at a compulsory school. LÄS MER