Sökning: "action-competence"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet action-competence.

  1. 1. Gymnasieelevers tankar kring lärande om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Robin Mårtensson; [2020]
    Nyckelord :Djuplärande; deep-learning approach; Fenomenografi; Handlingskompetens; action-competence; Kunskapsförmåga; knowledge capability; Undervisning och hållbar utveckling; education for sustainable development;

    Sammanfattning : Denna empiriska undersökning bygger teori som stödjer det faktum att undervisning om hållbar utveckling bör leda till att utveckla elevernas förmåga att agera demokratiskt och ansvarsfullt. Detta agerande består både att kunna ta ställning i frågor som berör dem och deras framtid, och att kunna använda sin kunskap och sina förmågor för att handla i kommande situationer. LÄS MER

  2. 2. Kemi Undervisning om plast i havet- hur påverkas eleverna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Valentina Rivas Benavides; [2019]
    Nyckelord :kemiundervisning; handlingskompetens; miljöundervisning;

    Sammanfattning : Kemiundervisningen har de senaste åren blivit mer inriktad på att förmedla kunskaper genom att använda aktuella situationer som eleverna möter i sin vardag. Plast i haven är en problematik som är aktuell och intressant och som kan användas för att täcka en del av kursplanen samtidigt som det kan ge eleverna redskap för livet och inte bara för att klara ämnet. LÄS MER

  3. 3. Talking about Action: Political and cultural barriers for a sustainable transition in the Danish school system

    Master-uppsats, Lunds universitet/Humanekologi

    Författare :Nanna Fiskaali Hertz; [2019]
    Nyckelord :Education for Sustainable Development; Sustainability Education; action competence; neoliberal governance; sustainable transition; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis examines how sustainability is prioritised politically and integrated in the Danish municipal primary and lower secondary education. It consults representatives from the Ministry of Education, the unicipality of Copenhagen and ten lower secondary education teachers about their perceptions of sustainability and education and their experiences with integration of sustainability education. LÄS MER

  4. 4. ”Då är det bara att lägga undan planeringen och åka med på elevernas villkor tänker jag” En kvalitativ studie om SFI lärares reflektion över lyckad och mindre lyckad undervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sura Al-Rubaye; Johanna Eknander; [2018-08-13]
    Nyckelord :SFI; lyckad undervisning; mindre lyckad undervisning; reflektion; erfarenhet.;

    Sammanfattning : The aim of the study is to illustrate, through SFI teachers' reflection on their own experiences of successful and less successful teaching, their professional skills based on the intertwined concepts of body, culture and action. The study's research questions are as follows: How do teachers reflect on successful and less successful teaching? What aspects of teacher vocational skills can be made visible through teacher's reflection? The study gives a presentation of why reflection is important for teachers and how the concept can be used. LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevelser av undervisning om hållbar utveckling i de naturorienterande ämnena i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Hållbar utveckling & naturvetenskapens didaktik

    Författare :Josefin Erntoft; [2018]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Intervjustudie; Grundskolan; Education for sustainable development; lärares upplevelser.;

    Sammanfattning : Vi möts idag ofta av nyheter om klimatförändringar, plast i haven och överkonsumtion. Därför är det mycket angeläget att undervisa om hållbar utveckling för att ge eleverna bästa möjliga förutsättning att hantera all information och skapa sig en handlingskompetens. LÄS MER