Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Stava nya språkljud med nya bokstäver : En studie om hur svenska som andraspråksinlärares stavning påverkas av deras förstaspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cajsa Fransson; [2022]
    Nyckelord :stavning; stavfel; svenska som andraspråk; SFI; fonemuppsättning; transfer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes andraspråkselevers stavning av svenska konsonanter och vokaler i förhållande till deras förstaspråk. Syftet var att se om det fanns kopplingar mellan felen andraspråkselever gjorde och deras förstaspråk. LÄS MER

  2. 2. Praktisk jämförelse av strängsökningsalgoritmer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Ekaterina Korotetskaya; [2021]
    Nyckelord :Strängsökningsalgoritmer;

    Sammanfattning : Strängsökning användas i stor utsträckning i bioinformatik, IT-säkerhet (nätverksintrångdetektion) och för sökning av en söksträng i en text mm, därför utvecklades senaste åren stort antal söksträng algoritmer. Denna uppsats handlar om praktisk implementering av följande stängsökningsalgoritmer: Brute-force, Boyer-Moore och Knuth-Morris-Pratt algoritmer med syftet att jämföra hur algoritmens effektivitet påverkas av typ av data och storlek på söksträng. LÄS MER

  3. 3. ”Modersmål för mig är en del av livet, en del av människan” : En kvalitativ studie om hur förskolans pedagoger resonerar kring betydelsen och utvecklandet av modersmålet hos barn med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Narin Hassan; Gulara Mirbaghirov; [2021]
    Nyckelord :Multilingual; preschool; communication; mother language; language development methods; Flerspråkiga; förskola; kommunikation; modersmål; språkutvecklande metoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolans pedagoger resonerar kring betydelsen och utvecklandet av modersmålet hos barn med annat modersmål än svenska. En kvalitativ forskningsansats valdes med semistrukturerade intervjuer. Åtta pedagoger som deltog i studien bestod av förskollärare och barnskötare. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling i ett flerspråkigt klassrum : En kvalitativ intervjustudie om vilka arbetssätt lärare upplever stödjer flerspråkiga elevers språkutveckling samt tar vara på elevers erfarenheter av olika språk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Vilma Karlfeldt; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; transspråkande; kodväxling; multimodala arbetssätt; ordförrådsutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka vilka arbetssätt lärare upplever stödjer flerspråkigelevers språkutveckling samt tar vara på elevers erfarenheter av olika språk. För att få svar påfrågeställningarna gjordes en kvalitativ intervjustudie där sex lärare från olika skolor deltog. LÄS MER

  5. 5. ”Estetik är en samling av identitetsutvecklande ämnen” : En kvantitativ studie om förskollärares respektive barnskötares förhållningssätt till olika estetiska ämnen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Bergqvist; Anna Simula; [2021]
    Nyckelord :förskola; estetiska ämnen; förhållningssätt; undervisning; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Under de år vi varit verksamma i förskolan har vi uppmärksammat att arbetet med estetiskt lärande ser olika ut och att förskollärares och barnskötares förhållningssätt till estetiska ämnen varierar. Forskaren Eva Änggård (2012) belyser vikten av att barn behöver få lära sig de estetiska ämnena från grunden - “att inte låta barn härma och lära sig estetiska tekniker är som att säga att de ska kunna läsa och skriva genom att hitta på ett eget alfabet”. LÄS MER