Sökning: "algebra undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden algebra undervisning.

  1. 1. Design och användning av algebra-prov inom utbildning : En tematisering av provuppgifter och intervjusvar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Samuel Skåre; [2024]
    Nyckelord :bedömning; förmågor; kompetenser; prov; provuppgifter;

    Sammanfattning : Inom matematikundervisningen är det vanligt att lärare använder skriftliga prov därde väljer ut provuppgifter i syfte att bedöma en elevs matematiska förmågor.Tidigare forskning visar att lärare tenderar till att betona imitativa resonemang iundervisningen, och detta återspeglas också i de prov som de konstruerar. LÄS MER

  2. 2. Konsten att förstå algebra : Hur matematiska representationer kan vara ett verktyg för att skapa förståelse hos elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nilsson Oliver; [2024]
    Nyckelord :Matematik; algebra; gymnasiet; svårigheter och matematiska representationer;

    Sammanfattning : I en jämförelse med andra länder verkar det vara så att Sveriges elever presterar på en lägre nivå i matematik. Vidare finns det indikationer på att svenska elever har särskilt svårt för algebra. LÄS MER

  3. 3. En lärares förståelse och bemötande av elevers svårigheter med ekvationer : En fallstudie av en lärares undervisning om algebraiska ekvationer i grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Åsén; [2023]
    Nyckelord :Algebra; Algebraic equations; Difficulties; Mathematics teaching; Teaching strategies; Algebra; Algebraiska ekvationer; Matematikundervisning; Svårigheter; Undervisningsstrategier; Årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att få större insikt i hur lärare kan arbeta för att möta och minska den problematik och de svårigheter som elever kan uppvisa med algebraiska ekvationer i grundskolans årskurs 4-6. Studien är baserad på klassrumsobservationer i två klasser i årskurs 6 och en semistrukturerad intervju med en yrkesverksam matematiklärare. LÄS MER

  4. 4. Algebra för matematiskt begåvade elever i årskurs 5 : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Christoffer Johansson; Marcus Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Mathematically gifted students; Challenging and stimulating teaching; Positioning theory; Problem-solving; EPA-model.; Matematiskt begåvade elever; Utmanande och stimulerande undervisning; Positioneringsteorin; Problemlösning; EPA-modellen;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen har alla elever rätt till den ledning och stimulans de behöver för att utifrån sina egna förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. Av denna anledning vill vi genom denna studie undersöka hur algebraiska uppgifter och undervisning inom algebra kan anpassas för att matematiskt begåvade elever ska ges den utmaning och stimulans de behöver för att utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  5. 5. Upprepade mönster i matematikböcker : En läromedelsanalys av matematikböcker för år 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Selma Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Early algebra; algebraic thinking; mathematics schoolbooks; repeating pattern; Tidig algebra; algebraiskt tänkande; matematikböcker; upprepade mönster;

    Sammanfattning : Efterfrågan på matematiskt kunnande ökar i samhället. Algebraiskt kunnande gynnar lärandet inom andra delar av matematiken. Algebra innebär att upptäcka matematiska strukturer och kunna generalisera dessa. Mönsterundervisning ses som en säker väg till algebra. LÄS MER