Sökning: "alkohol pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden alkohol pedagogik.

  1. 1. «Det finnes mye følelser i fotball og fiske» : En kvalitativ oppgave om menns opplevelser i møte og i samtale med kompiser om vonde følelser og livskriser

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tonje Nymoen; [2023]
    Nyckelord :Masculinity; norms; emotions; men; care; independence; fear; friendship; Maskulinitet; normer; følelser; menn; omsorg; selvstendighet; frykt; vennskap;

    Sammanfattning : In a world of expectations, prejudice and norms, it may be natural to think that there are people out there who find it difficult to be open, vulnerable and honest about how they feel and how they are doing. Being able to lean on a friend during difficult times sounds liberating and safe. LÄS MER

  2. 2. Skolan Som Arena För Förebyggande Arbete : En kvalitativ studie om förebyggande arbete i skolan för att motverka alkohol- och narkotikaanvändning bland elever.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Fidan Gerbeshi; Annie Wallin; [2022]
    Nyckelord :Förebyggande arbete; skola; alkohol- och narkotikaanvändning; elever; skydds- och riskfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka förutsättningar för den skolpersonal som har i uppdrag att arbeta främjande, förebyggande och åtgärdande mot elevers alkohol- och narkotikaanvändning och vilka resurser som behövs i det förebyggande arbetet på högstadieskolor. Den metodologiska utgångspunkten är en kvalitativ studie med hermeneutisk ansats och gjord med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer i missbruksbehandling : En kvalitativ studie om behandlares erfarenheter i förändringsarbete gällande alkohol- och narkotikamissbruk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Amanda Jones; Wilma Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Behandlare; framgångsfaktorer; missbruksvård; allians; kompetens;

    Sammanfattning : Den föreliggande studiens syfte är att undersöka vilka framgångsfaktorer som används i missbruksbehandling för att möjliggöra en positiv förändring hos klienten som resulterar i ett drogfritt liv. Den valda metoden för denna studie är en kvalitativ utgångspunkt med hermeneutiskt förhållningsätt. LÄS MER

  4. 4. Gravida kvinnor med alkohol- och drogmissbruk : En kvalitativ studie om professionellas arbete med gravida kvinnor som har en missbruksproblematik 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Eila Neskic; Andra Corina Alexandru; [2021]
    Nyckelord :Graviditet; missbruk; professionellt förhållningssätt; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa hur professionella beskriver sitt arbete med gravida kvinnor som har en missbruksproblematik. Frågeställningarna var: vilka arbetssätt och metoder används i de olika verksamheterna samt hur beskriver professionella att samverkan kring gravida kvinnor med missbruksproblematik fungerar? Studien har en kvalitativ ansats utifrån en hermeneutisk utgångspunkt där semistrukturerade intervjuer har tillämpats. LÄS MER

  5. 5. Inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande. : En socialpedagogisk analys av berättelser av professionella aktörer som arbetar med ungdomar och ungdomar som använder alkohol och/eller narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lina Olsson; Belinda Färdig; [2021]
    Nyckelord :Framgångar; hinder; bemötande; elevhälsa; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse av mellanmänsklig interaktion och maktordning som återges dels under intervjuer med gymnasieungdomar som använder alkohol och/eller narkotika, dels under intervjuer med professionella aktörer som arbetar med den kategorin av ungdomar. Syftet är dessutom att undersöka  aspekter av betydelse för dessa ungdomars inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande i den undersökta kontexten. LÄS MER