Sökning: "analys av observationer lek"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden analys av observationer lek.

  1. 21. ”Är det här också omsorg?” : En minietnografisk studie som undersöker omsorgspraktiken på en 3-5 årsavdelning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Emma Andersson; Jessica Warenmo; [2017]
    Nyckelord :Omsorg; förskolan; omvårdnad; relationer; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska en förskolas omsorgspraktik på djupet. Det är en minietnografisk studie som fokuserar på förskollärarnas praktiska arbete med omsorg på en 3-5 årsavdelning, samt förskollärarnas beskrivningar av sina tankar kring omsorgen och deras omsorgsarbete. LÄS MER

  2. 22. "Lek inte med maten" : En etnografisk studie om familjemåltiden som ett medel för uppfostran hos barnfamiljer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Victor Sävenlid; [2017]
    Nyckelord :familjemiddag; föräldraskap; kultur; måltidsbeteende;

    Sammanfattning : En familj sitter ner och äter, pappan säger till sitt barn ”lek inte med maten”. Situationer som den här är något vi kan förstå och relatera till. Ett intresse väcktes för barnfamiljens middagar och vart den förståelse gällande hur vi beter oss runt matbordet kommer ifrån. LÄS MER

  3. 23. ”Vi måste finnas där som ett redskap, för att nå kunskapen” : Förskollärarnas förhållningssätt till matematik i utomhusleken.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Arijana Krasnici; Manda Kjellgren; Sanna Johannesson; [2017]
    Nyckelord :Matematik; utomhuslek; interaktion; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : Inledningsvis presenteras ämnets relevans för samhället och förskollärare samt varför det valts att studeras. Ämnet matematik bör uppmärksammas både inomhus som utomhus och förskollärare har en viktig roll att matematiskt lärande sker i varierad miljö. LÄS MER

  4. 24. "Bananer kan inte klättra" : Strategier för förhandling och kommunikation i lek i en förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elina Hirvonen; Johanna Strömblad; [2016]
    Nyckelord :Didaktik; förskoleklass; lek; sociokulturellt perspektiv; kamratkultur; språk;

    Sammanfattning : Studiens ansats var att undersöka vilka strategier för förhandling och kommunikation eleverna i en förskoleklass uppvisade under fri lek och hur detta hängde samman med elevgruppens lokala kamratkultur. Syftet var att undersöka hur eleverna använde strategier för kommunikation i leken och om leken kan ge möjligheter för språkutvecklande arbete. LÄS MER

  5. 25. Ska vi inte ut och leka! : En studie av utomhusmiljöns betydelse för barnens fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Jansson; [2016]
    Nyckelord :Barnens fria lek; utomhus; utomhuslek; miljöer; lek; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barnens fria lek i utomhusmiljön, vad barnen leker samt hur olika utomhusmiljöer möjliggör och/eller inspirerar barnens fria lek. Syftet med studien är att se hur barnens fria lek påverkas av olika utomhusmiljöer. LÄS MER