Sökning: "andraspråk dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden andraspråk dyslexi.

  1. 1. Pedagogical Tools Available for the Development of Reading Skills in English as a Second Language (ESL) for Students with Dyslexia - A Literature Review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sebastian Lindgren; [2023]
    Nyckelord :dyslexia; reading skills; reading comprehension; literacy; pedagogical tools; English as a Second Language ESL ; English as a Foreign Language EFL ; upper secondary school.;

    Sammanfattning : Dyslexia is a widely known disorder that impairs the diagnosed students’ literacy in multiple ways. There is a lot of research done on how dyslexia hinders literacy skills in a person's first language; however, not as much research has been done on how the disorder affects the reading skills in English as a second language (ESL). LÄS MER

  2. 2. "Man får lägga ett pussel" : En intervjustudie om lärares tankar kring identifieringen av läs- och skrivsvårigheter hos andraspråkselever under de första skolåren

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Ronja Ekström; [2022]
    Nyckelord :Dyslexi; andraspråksutveckling; läs- och skrivsvårigheter; andraspråkselever;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärare på lågstadiet hanterar dyslexi hosflerspråkiga elever och hur de går till väga för att skilja dyslexi från typiska drag iandraspråksutvecklingen. Undersökningen har genomförts med kvalitativa semistruktureradeintervjuer för att få syn på lärarnas tankar och idéer, och den tar avstamp i teorier om litteracitet på ettandraspråk, lärarkognition och läsinlärning. LÄS MER

  3. 3. KAN RECEPTEN LÄSAS OCH TOLKAS AV ALLA ELEVER? : Observationsstudie inom hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Madeleine Rönnholm; Patricia Schooner; [2021]
    Nyckelord :Reading difficulties; recepies; dyslexia; Swedish as a second language; language disorder; Lässvårighet; recept; dyslexi; svenska som andraspråk; språkstörning;

    Sammanfattning : Bakgrund Elever med lässvårigheter har rätt till en anpassad läromiljö för att utvecklas utifrån egna förutsättningar, så att de kan nå sina mål i alla ämnen. Läroboken Hem- och konsumentkunskap åk 7-9, finns som inläst material men eftersom det är svårt att ha en dator i ett kök, ber oftast elever med lässvårighet en klasskamrat att läsa upp receptet. LÄS MER

  4. 4. "Spindeln i nätet och nageln i ögat" : Speciallärares kartläggning och identifikation av nyanlända elever med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Christel Stenberg; Nina Fjeldly; [2021]
    Nyckelord :Mapping; Newly arrived; Special needs educators; Specific writing and reading difficulties; Language impairment.; Kartläggning; Nyanlända; Speciallärare; Specifika skriv- och lässvårigheter; Språkstörning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Examensarbetets syfte är att bidra med kunskaper om hur några speciallärare kartlägger och identifierar nyanlända elever i grund- och gymnasieskolan med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter, såsom språkstörning och dyslexi, till skillnad från mer vanliga andraspråkssvårigheter som uppstår i mötet med det nya språket. Vi vill lyfta några speciallärares uppfattningar och beskrivningar om kartläggning till ytan och öka förståelsen hos berörda aktörer inom och utanför skolan. LÄS MER

  5. 5. Språkliga svårigheters påverkan på matematikinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mattias Granhällen; [2020]
    Nyckelord :Mathematics difficulties; linguistic difficulties; dyslexia; Swedish as a second language; pupils in need of special support; Matematiksvårigheter; språksvårigheter; dyslexi; svenska som andraspråk; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : This literature study's purpose was to examine the link between linguistic difficulties and mathematical difficulties. The study has examined, with the help of previous research in this field, what links exist between these difficulties. LÄS MER