Sökning: "linguistic difficulties"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden linguistic difficulties.

  1. 1. Barnmorskors erfarenheter av att handlägga förlossningar med rådande språkliga och kulturella barriärer : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Kamilla Davidsson; Sanna Rålin; [2024]
    Nyckelord :Cultural barriers; Experiences; Language barriers; Shared decision-making; Woman-centered care; Erfarenheter; Kulturella barriärer; Kvinnocentrerad vård; Partnerskap; Språkliga barriärer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet immigrerade kvinnor i Sverige har ökat de senaste åren vilket utmanar barnmorskor i arbetet präglat av språkliga och kulturella barriärer. Dessa barriärer är för immigrerade kvinnor riskfaktorer för ojämlik vård samt högre morbiditet och mortalitet. LÄS MER

  2. 2. Intercultural (mis)communication in Swedish Workplaces from the Perspective of Brazilian Employees

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Ana Paula Viera de Carvalho; [2023-08-10]
    Nyckelord :Intercultural Communication; Politeness Strategies; Brazilian Employees; Swedish Workplaces; Power Distance; Masculinity Femininity.;

    Sammanfattning : This study explores politeness and linguistic strategies in intercultural workplace communication in Sweden from the perspective of Brazilian white-collar employees. Employing Brown and Levinson's (1987) politeness framework and Hofstede's (2001; 2011) dimensions of Power Distance and Masculinity/Femininity. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet och biologiundervisning. Hur undervisning kan anpassas för flerspråkiga klassrum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Rukaia Mohammed; [2023-06-16]
    Nyckelord :Undervisningsmetoder; naturvetenskap; flerspråkighet; litteracitet;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to shed light on difficulties that students with Swedish as a second language encounter during their education and also to discuss methods that develop the students' understanding of biology teaching. The question that I try to answer in this study is which teaching methods in science subjects include students who have Swedish as a second language in science teaching in elementary school. LÄS MER

  4. 4. Barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om lärmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Birgitta Lord; Emilia Johansson; [2023]
    Nyckelord :present teacher; language development; learning environment; interplay; närvarande pedagog; språkutveckling; lärmiljö och samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas synsätt på hur lärmiljöer i förskolan stimulerar barns språkutveckling, samt hur förskollärarna talar om hur de arbetar för att skapa lärmiljöer som bidrar till att barn utvecklas i sin språkutveckling. Den valda metoden i studien är en kvalitativ metod med semistrukturerad intervju där urvalspersonerna består av fem verksamma förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Att främja delaktighet hos flerspråkiga barn i språklig sårbarhet : En interventionsstudie om alternativ och kompletterande kommunikation i form av särskilt bildstöd i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Chantana Eriksson; [2023]
    Nyckelord :AAC; linguistic vulnerabilities; multilingualism; multilingual children; picture cards; preschool; participation; participation model; AKK; bildstöd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flerspråkighet; flerspråkiga barn; förskola; språklig sårbarhet.;

    Sammanfattning : Att kommunicera är en rättighet som alla har, oavsett funktionsförmåga. I UNICEF Sverige (2021) under artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, tas barns rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet upp. LÄS MER