Sökning: "att arbeta i arbetslag ämnesövergripande"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden att arbeta i arbetslag ämnesövergripande.

  1. 1. Att möjliggöra inlärning utomhus : Gymnasielärares uppfattningar om möjligheter, svårigheter och resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Patrik Norrlöf; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; gymnasiet; kvalitativ; möjligheter; resurser; svårigheter; uppfattningar; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik är ett arbetssätt som visat sig ha stora fördelar på flera olika plan som kognitivt, socialt och bidra till elevers utveckling mot kompetenta och ansvarskännande samhällsmedborgare. Men i takt med att elevernas levnadsår blir fler så blir deras pedagogiskt styrda utevistelser färre. LÄS MER

  2. 2. Ämnesövergripande arbete : sett ur elprogrammets perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Jörgen Persson; [2018]
    Nyckelord :ämnesövergripande arbete; elprogrammet;

    Sammanfattning : Rubriken på detta arbete är Ämnesövergripande arbete, möjligheter och begränsningar, sett ur Elprogrammets perspektiv. Arbetet grundar sig på två gymnasieskolors olika inriktningar, struktur och arbetssätt. Gymnasieskola Y/S har både studieförberedande och yrkesprogram medan gymnasieskola Y enbart har yrkesprogram. LÄS MER

  3. 3. Hur undervisa för att höja måluppfyllelsen? Hur några specialpedagoger, i segregerade områden med låg måluppfyllelse, ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Norlin; [2014-04-22]
    Nyckelord :likvärdig skola; specialpedagoger; högstadieskolor; segregerade områden; låg måluppfyllelse; anpassade arbetssätt; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka hur specialpedagoger i segregerade områden med låg måluppfyllelse ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd. Följande studie är menad som ett bidrag för att komma ett steg närmare hur lärare och specialpedagoger bör agera på den allra närmaste nivån dvs. LÄS MER

  4. 4. Ämnesövergripande undervisning- En kvalitativ undersökning om attityderna till arbetssättet hos lärare i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Andersson; [2014]
    Nyckelord :Arbetslag; kollegialt lärande; Lgr 11; samarbete; ämnesintegration; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : I min undersökning intervjuade jag 11 lärare i grundskolans senare år för att undersöka deras attityder till ämnesövergripande undervisning. Jag ville ta reda på om Lgr 11 förändrat något i attityden till eller i arbetet med ämnesövergripande undervisning. LÄS MER

  5. 5. Vägen till motivation och förståelse? : – En kvalitativ intervjuundersökning avgymnasielärares attityder till ämnesövergripandeundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emma Folt; [2014]
    Nyckelord :ämnesövergripande undervisning; ämnesintegrering; ämnessamarbete; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att skapa en förståelse för om och i så fall varför det finns enskillnad mellan styrdokument och praxis gällande ämnesintegrering på gymnasiet, och dettagenom att undersöka gymnasielärares attityder till ämnesintegrering. Att samarbeta mellanämnena är någonting som jag anser förekommer oftare på grundskolan vilket är anledningentill att jag önskade studera huruvida arbetssättet tillämpas på gymnasiet. LÄS MER