Sökning: "låg måluppfyllelse"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden låg måluppfyllelse.

  1. 1. Erfarenheter av motivation till levnadsvaneförändringar hos individer med Diabetes typ II

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Fabian Kristoffersen; Andreas Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Diabetes type II; Diet; Experiences; Lifestyle change; Motivation; Physical activity; Diabetes typ II; Erfarenheter; Fysisk aktivitet; Kost; Levnadsvaneförändring; Motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ II är en av de vanligaste folkhälsosjukdomarna och korrelerar med ohälsosamma vanor såsom låg fysisk aktivitet och osund kost. Genom förändringar av levnadsvanor kan sjukdomstillståndet förbättras samt risken att utveckla relaterade komplikationer minskar. LÄS MER

  2. 2. SVÄVA ÖVER TRÖSKELN : En studie om högstadielärares syn på vad som motiverar elever att uppnå målen i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yousra Al-Haymi; Carolina Flodin; [2023]
    Nyckelord :avhopp; högstadieelever; moderna språk; motivation; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Moderna språk är i dagens skola ett nedprioriterat ämne präglat av förhållandevis låg måluppfyllelse vilket även framgår av Skolinspektionens granskningsrapport från 2022 (Skolinspektionen, 2022). Syftet med denna studie var att utifrån ett lärarperspektiv synliggöra vilka faktorer som motiverar högstadieelever att läsa moderna språk. LÄS MER

  3. 3. Stöd från elevassistent : En kvalitativ studie som belyser lärares uppfattningar om elevassistentens roll och om hur stöd från elevassistent påverkar elever i Sverige

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Clara Björkefall; [2023]
    Nyckelord :Särskilt stöd; Lärande; Utveckling; Social interaktion; Socialt stöd; Pedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Studien syftade till att, genom kvalitativa intervjuer med låg- och mellanstadielärare, få en fördjupadförståelse för elevassistenters roll samt för hur stöd från elevassistent påverkar låg- och mellanstadieelever i Sverige. Studiens frågeställningar och intervjuguiden formulerades med stöd av tidigare forskning kring elevassistenter samt utifrån hur sociokulturell teori ser på lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 4. Lärare och rektorers perspektiv över hur matematiklärande kan främjas på gymnasiets yrkesprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Inger Wingård; Lina Stickå; [2023]
    Nyckelord :främjande och förebyggande; inkluderande undervisning; matematik; organisation; yrkesprogram;

    Sammanfattning : Denna studie har haft en kvalitativ utgångspunkt. Datainsamling har skett via intervjuer av lärare och rektorer som arbetar på och med matematik på gymnasiets yrkesprogram. Matematikämnet har en låg måluppfyllelse på riksnivå med lägre betyg än andra ämnen och en högre andel F-betyg, vilket innebär underkänt. LÄS MER

  5. 5. Hur ser undervisning ut för elever med AST? : En studie hur pedagoger kan stödja läsförståelseutveckling hos elever med autismspektrumtillstånd genom att anpassa undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Holm Larsson; Eva-Lena Eklöf; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; Autismspektrumtillstånd AST ; exekutiva funktioner; kunskap; lärmiljö; läsförståelse; resurser; stöd; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och förstå text är en individuell rättighet som påverkar människors möjligheter i livet. Enligt Skollagen ska utbildningen beakta varje enskilt barns behov och ge stöd så att varje barn kan utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER