Sökning: "att arbeta med värdegrund i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden att arbeta med värdegrund i förskolan.

  1. 1. En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av att hantera barns konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Gylxhan Quni; Eman Ali Alitabe; [2024]
    Nyckelord :barns konflikt; förskola; förskollärare; konflikthantering och strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares beskrivningar av arbetet med barns konflikter. Konflikter mellan barnen är en del av deras vardag men att de behöver hanteras på ett konstruktivt sätt. Enligt Hakvoort (2020) har barns konflikter ökat i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares tolkningsutrymme i Lpfö18 : En kvalitativ intervjustudie med fokus på musik och flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Pim Ehrelind; Emma Sundstedt; [2022]
    Nyckelord :läroplanen; tolkningsutrymme; förskollärare; ramfaktorteori; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan förmedlar den värdegrund som verksamheten ska vila på, samt de mål och riktlinjer förskollärare ska förhålla sig till. Målen i läroplanen formulerar vad förskollärares arbete ska innehålla men inte hur arbetet ska gå till. LÄS MER

  3. 3. ”Musiken är ytterligare en kanal in i barnens medvetande” : Hur förskollärare använder sig av musik i den planerade undervisningen för att främja de grundläggande värdena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Vendela Roswall Wikström; [2022]
    Nyckelord :Fenomenography; Fundamental values; Music; Planned music education; Preschool; Semi-structured interviews; Fenomenografi; Förskola; Halvstrukturerade intervjuer; Musik; Planerad musikundervisning; Värdegrund;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase knowledge about how preschool teachers are using music in the planned education to promote the fundamental values. The study aims to find out how preschool teachers’ personal relationship to music affects how they teach music to the children, how preschool teachers describe the way that they use music in preschool, how preschool teachers use music in the planned education to work with the fundamental values and also to find out how preschool teachers perceive that the fundamental values relate to music activites in preschool. LÄS MER

  4. 4. Språkstödjande arbete i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar språkstödjande genom interaktion och artefakter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Håkansson; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; interaktion; språkutveckling; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar språkstödjande genom interaktion och artefakter. Syftet grundar sig i den förändrade förskolan med fler barn i behov av språkstöd samt den nya läroplanen (skolverket 2018) som inkluderar ordet utbildning. LÄS MER

  5. 5. Trubbel-Tove på utflykt : Ett didaktiskt arbetsmaterial för värdegrundsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Anna Ilesanmi; Malin Román; [2020]
    Nyckelord :Bilderbok; Delaktighet; Demokrati; Dilemman; Förskola; Inflytande; Konflikter; Lärarhandledning; Solidaritet; Värdegrund; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Förskolan är en naturlig plats för barns begynnande demokratiska lärande då den representerar barnens samhälle. Vårt arbete tar tillvara på den potentialen och syftar till att ge förskollärare ett verktyg för värdegrundsarbete både i barngruppen och personalgruppen. LÄS MER