Sökning: "att bygga föreställningsvärldar"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden att bygga föreställningsvärldar.

  1. 1. Den jobbiga, givande läsningen : Gymnasieelevers attityder till skönlitterär läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Olivia Kindströmmer; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; gymnasieelever; attityder; motivation;

    Sammanfattning : Abstract: Syftet med den här studien är att undersöka gymnasieelevers attityder mot skönlitterär läsning, vad dessa attityder grundar sig i och hur de kan påverkas. Det övergripande målet med uppsatsen är att fördjupa kunskaperna om hur man kan skapa en lustfylld litteraturundervisning utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Det är bra att få de andras perspektiv på boken : Hur lärarledda smågruppssamtal kan utveckla yrkeselevers litteratursamtal och ämneskunskap

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karolina Draumann; [2021]
    Nyckelord :litteratursamtal; lärarledda smågruppsamtal; stöttning; receptionsteori; läsning;

    Sammanfattning : Följande utvecklingsarbete undersöker yrkesförberedande elevers lärarledda litteratursamtal i smågrupper, med syfte att söka förståelse för hur elevers diskussioner och ämneskunskap kan utvecklas med hjälp av stöttning av lärare och andra elever i den sociokulturella kontext som smågruppssamtal utgör.  Studiens deltagare består av gymnasieelever från manligt dominerande yrkesförberedande program och undersökningen utförs inom ramen för kursen svenska 2. LÄS MER

  3. 3. Samtalets betydelse i högläsningen : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 4–6 hjälper elever att bygga föreställningsvärldar med hjälp av samtal om skönlitteratur i samband med högläsning i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Claudia Tabib; [2020]
    Nyckelord :Read-alouds; imagination worlds; fiction; teachers; 4-6 grade;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate how some teachers talk to students in grade 4-6 about fiction, more specifically, how the teachers in their reading aloud teaching enable students to develop imaginary worlds through conversation. The material was analyzed based on Langer’s (2005) theory about imaginary worlds. LÄS MER

  4. 4. Textrörlighet - ett rörligt begrepp : En systematisk litteraturstudie om textrörlighetsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Michaela Stolt; Andersson Evelina; [2020]
    Nyckelord :Text movability; envisionment; envisionment-buildin; Textrörlighet; föreställningsvärld; att bygga föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka textrörlighetsbegreppet utifrån svensk forskning och att se vilka bakomliggande teorier begreppet grundar sig på. Dessutom ska studien se hur textrörlighetsbegreppet använts i tidigare svensk forskning och hur det har förändrats från dess introduktion. LÄS MER

  5. 5. Språkliga föreställningsvärldar : Ett utvecklingsinriktat arbete om berättelser och språkutveckling med drama som verktyg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Therese Fredriksson; Annica Elfstrand; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På vår skola önskades det mer aktiviteter med drama och det fanns en avsaknad av berättelser och språkutvecklande aktiviteter. Vi valde att sammanföra berättelser och språkutvecklande aktiviteter genom att använda drama som verktyg till att utveckla elevernas språkliga uttryck. LÄS MER