Sökning: "audiologi"

Visar resultat 36 - 40 av 313 uppsatser innehållade ordet audiologi.

  1. 36. “Skillnad betyder att det kan vara en skillnad mellan en person och en annan person” En jämförelse mellan en- och flerspråkiga skolbarns definitioner av skolrelaterade ord

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Julia Erlandsson; Tor Yhlen; [2019]
    Nyckelord :orddefinitioner; skolrelaterade ord; flerspråkighet; orddefinitionstest; lexikalt djup; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Orddefinitionsförmåga innebär förmåga att förklara vad ett ord betyder genom att använda andra ord. Orddefinitioner kan användas för att mäta lexikalt djup. Det saknas dock verktyg för bedömning av orddefinitionsförmåga. LÄS MER

  2. 37. Utmaningar för den professionella sångrösten – en fokusgruppsstudie av operakoristers arbetsmiljö

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Erika Everbring; [2019]
    Nyckelord :Operasångare; Röstbelastning; Arbetsmiljö; Fokusgrupper; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att identifiera och kartlägga faktorer i professionella operakoristers arbetsmiljö och yrkesutövande som påverkar röstfunktion och rösthälsa. Metod: I studien användes en kvalitativ metod, i form av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  3. 38. Att få ihop en berättelse Utveckling och bedömning av narrativ förmåga hos elever i årskurs 1

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sanna Hellgren; [2019]
    Nyckelord :Nyckelord: narrativ förmåga; makronivå; Multilingual Assessment Instrument for Narratives LITMUS-MAIN ; bedömningsstöd; Nya Språket lyfter!; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka huruvida elevers berättande förändras under höstterminen i årskurs 1, och hur bedömningsstödet Nya Språket lyfter! (Skolverket, 2016a) bidrar till lärares bedömning av makronivå i muntliga narrativer. Metod: 46 elever deltog. LÄS MER

  4. 39. Högfrekventa innehållsord i svenska bilderböcker - förskolebarns förmåga att producera vanligt förekommande innehållsord

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Annie Karlsson; Anna Svensson; [2019]
    Nyckelord :barnspråk; korpus; lexikal-semantisk utveckling; semantiska domäner.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att bidra till insikter om den lexikal-semantiska utvecklingen genom att identifiera vilka innehållsord samt semantiska domäner barn förväntas behärska i förskoleåldern. Metod: En korpus av populära bilderböcker för svensktalande barn sammanställdes för att undersöka vilka ord som är högfrekventa samt vilka semantiska domäner dessa ord tillhör. LÄS MER

  5. 40. Spela för att läsa! En studie om GraphoLearns effekter på avkodningsförmåga hos barn i åldrarna 6 till 7 år

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Louise Pettersson; Sara Roos; [2019]
    Nyckelord :avkodning; phonics; intervention; GraphoLearn; MR; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien var att undersöka den phonicsbaserade lärappen GraphoLearns effekter på avkodningsförmågan hos svensktalande barn i tidig läsutveckling. Sekundärt var syftet att undersöka huruvida träning med GraphoLearn kan påverka hjärnstruktur. LÄS MER