Sökning: "autism kommunikation didaktik"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden autism kommunikation didaktik.

  1. 6. AKK:s betydelse för barn med autism : En intervjustudie med förskollärare och specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Hellström; Emilia Viksell; [2013]
    Nyckelord :Pedagogik; Förskola; Intervju; Autism; Kommunikation;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att undersöka pedagoger och specialpedagogers syn på betydelsen av användandet av alternativa och kompletterande hjälpmedel (AKK) för barn med diagnosen autism på förskolan. Frågeställningarna för studien var att undersöka vilka uppfattningar pedagoger och specialpedagoger har om kommunikationens betydelse för barn med autism i förskolan och vilka uppfattningar som pedagoger och specialpedagoger har om AKK:s betydelse för barn med autism i förskolan rörande deras lärande och utveckling samt vilka skillnader det fanns mellan pedagogernas och specialpedagogernas syn på AKK:s betydelse för barn med autism i förskola? Vi valde att använda oss av intervju som metod eftersom vi var intresserade av respondenternas egna tankar och ansåg att vi genom en intervju hade möjlighet att ställa följdfrågor för att fördjupa deras resonemang om ämnet. LÄS MER

  2. 7. De akademisk utbildades bemötande av Aspergers syndrom inom visst yrke

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Nina Sarah; [2013]
    Nyckelord :syndrome; Organization; Neuropsychiatric disability; Autism spectrum; Social network; Client; Functional impairment; Communication; Aspergers syndrom; Organisation; Neuropsykiatriska funktionshinder; Autismspektrum; Socialt nätverk; Klient; Funktionsnedsättning; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur akademiskt utbildade inom ett visst yrke bemöter personer med Aspergers syndrom samt vilken kunskap de utbildade personerna har inom ämnet. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ forskningsmetod i vår uppsats, utifrån studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 8. Social interaktion genom Alternativ Kompletterande Kommunikation och teckenspråk i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Ylva Gunnarsson; [2009]
    Nyckelord :AKK; funktionshinder; förskola; kommunikation; social interaktion; teckenspråk;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om språkets betydelse för barnets sociala integration i förskolan. Idag är förskolan en verksamhet riktad till alla barn. Institutionerna för barn med funktionshinder lades ner på 70-talet och barn med funktionshinder integreras sedan dess i befintlig barnomsorg, som idag benämns förskola. LÄS MER