Sökning: "autism spectrum disorders and socio-cultural perspective"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden autism spectrum disorders and socio-cultural perspective.

  1. 1. Att möjliggöra kommunikation för elever med autism : En studie gjord i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annelie Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Communication; autism spectrum disorders; intellectual disabilities; AAC; group interview and socio-cultural theory; Kommunikation; autismspektrumtillstånd; intellektuell funktionsnedsättning; AKK; gruppintervju och sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight how some teachers in the compulsory school for learning disabilities describe how they enable communication for pupils with autism spectrum disorders and intellectual disabilities. The study is a qualitative study based on two group interviews with three informants in each group. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet i den auditiva miljön Elever och pedagogers upplevelser av ett ljudutjämningssystem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Andersson; Susanne Mårtensson; [2015]
    Nyckelord :auditiv miljö; barn i behov av stöd; delaktighet; inlärning; ljudutjämningssystem; specialpedagogik;

    Sammanfattning : SammanfattningSandra Andersson och Susanne Mårtensson (2015). Delaktighet i den auditiva miljön. Elevers och pedagogers upplevelser av ett ljudutjämningssystem. (Participation in the auditory environment. LÄS MER

  3. 3. Vad styr i stunden? En studie om användande av artefakter och stödpersoner i undervisning inom inriktning träningsskola. Triggers for pedagogical decisions. A study of the use of artefacts and supporters in training of students with learning disabilities

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kamilla Klefbeck; [2015]
    Nyckelord :Artefacts; autism spectrum disorders; relational; socio-cultural; training school;

    Sammanfattning : This study is about education of students with profound intellectual disabilities, in Sweden the training school (Sw. Träningsskola), where one or more of the students also have autism spectrum disorders. The training school is characterized by individualized forms of teaching. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation och lek i träningsskolan : Lärares syn på lek som pedagogisk metod i undervisningen för elever med diagnosen autismspektrumtillstånd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Fahlen; [2015]
    Nyckelord :Autism; schools for children with severe learning disabilities; interaction; play; intellectual disabilities; communication.; Autism; träningsskola; samspel; lek; utvecklingsstörning; kommunikation.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to investigate teachers’ views on play as a method for developing pupil’s communication and interaction in schools for children with severe learning disabilities. I am interested in pupils with autism spectrum disorder and their opportunities for social interaction with peers in playful activities. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers erfarenheter av att arbeta med ett kartläggande verktyg : En studie från en gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Eva Johannesson; [2015]
    Nyckelord :Mapping; upper secondary special school; teachers experiences; autism spectrum disorders and socio-cultural perspective; Kartläggning; gymnasiesärskola; pedagogers erfarenheter; autismspektrumtillstånd och sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of the studyfocuses onhow teachersatan uppersecondary school, studentsin the autismspectrum,describetheir experiencesof working withmappingtools, Nylander(2012).Inmy research questionsIstarted fromthe teachers’ descriptions of their experiences of mapping procedures, if the outcome ofthe mapping hasinfluenced theteachers'educational work and ifmappingcould contribute tothe visibilityandclarification of the student´s functioning in aschool context. LÄS MER