Sökning: "automatiserade talfakta"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden automatiserade talfakta.

  1. 1. Huvudräkning i årskurs 8 : en kvantitativ studie om ett interventionsprogram för automatisering av tabellkunskaper avseende addition och subtraktion inom talområde 0 - 20.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ingela Sjölin; [2017]
    Nyckelord :Aritmetik; Automatisering; Huvudräkning; Högstadiet; Intervention;

    Sammanfattning : Brister i grundläggande taluppfattning, så som avsaknad av automatiserade talfakta, är ett hinder för fortsatt utveckling i matematik. Syftet med min studie har varit att se ifall det går att träna upp elevers huvudräkningsförmåga i årskurs 8, avseende addition och subtraktion inom talområdet 0 – 20 genom en strukturerad intervention samt att se ifall det finns skillnader i effekt av interventionen beroende på svårighet utifrån fördiagnosen. LÄS MER

  2. 2. Konsten att räkna utan att räkna : De automatiserade tabellkunskapernas betydelse för de matematiska strängarnas sammanflätning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jeanette Joelsson; [2015]
    Nyckelord :Arbetsminne; automatisering; färdighetsträning; matematiskt flyt; matematiska förmågor; multiplikationstabellen; tabellkunskaper; talfakta;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka; hur automatiserade grundskoleelever i årskurs 6 och årskurs 9 är när det gäller tabellkunskaper, samt vilka samband det finns mellan automatiserade tabellkunskaper och prestationerna på de nationella proven. Även tankar och uppfattningar gällande färdighetsträning av tabellkunskaper har undersökts. LÄS MER

  3. 3. Vari ligger svårigheten med subtraktion? En undersökning av en kommuns Natur- och Teknikelever

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zita Olsson; [2012-01-27]
    Nyckelord :subtraktion; beräkningsprocedurer; talfakta; arbetsminne; mentaltallinje;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka om det föreligger något samband mellan elevers grundläggande taluppfattning, vad gäller enkla subtraktionsoperationer och senare uppnådda matematikframgångar och att dessutom undersöka hur åtta elever erfar sitt arbete med subtraktionsoperationer, vilka strategier de använder sig av och hur deras inre mentala tallinje ser ut. Teori: Studien har en fenomenografisk ansats med en utvidgad kvantitativ teoriram. LÄS MER

  4. 4. Den mentala tallinjen och kunskaper i matematik : En studie kring elevers kunskaper kring den mentala tallinjen, talfakta och räknemetoder i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Källkvist; [2012]
    Nyckelord :Automatiserade talfakta; mental tallinje; räknemetoder; huvudräkning;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att många elever uppvisar brister vad gäller automatiserade talfaktakunskaper. I den här studien har jag kartlagt om det råder några relationer mellan elevers olika matematiska kunskaper, såsom talfaktakunskaper, mental bild av tallinjen och procedurkunskaper. LÄS MER