Sökning: "autonomistöd"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet autonomistöd.

  1. 1. Föräldrastöd i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jonas Persson; Nicole Delcarreon; [2023]
    Nyckelord :Attityder; förväntningar; föräldrastöd; matematik; resultat; samverkan;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att sammanställa och diskutera kunskapsläget avseende hur föräldrar påverkar elevernas resultat i skolan i allmänhet och i matematik i synnerhet. Vad säger forskningen om föräldrarnas påverkan på elevernas resultat, prestation och utveckling i matematik? Kunskapsinhämtningen genomfördes genom slagningar i databaser, genomgångar av referenslistor och databasernas föreslagna artiklar (read more). LÄS MER

  2. 2. En systematisk litteraturstudie om effekten av autonomistöd i idrott-och hälsoundervisningen.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Kristin Malmqvist; [2023]
    Nyckelord :Physical activity; Intrinsic motivation; Autonomy support; School intervention; Fysisk aktivitet; Inre motivation; Autonomistöd; Skolintervention;

    Sammanfattning : Bakgrund: Människors stillasittande beteende är ett av dagens stora folkhälsoproblem och är en betydande riskfaktor för sjukdom och död hos befolkningen över hela världen. I undersökningar om svenska barns aktivitetsvanor visar det sig att tonåringarna är inaktiva större delen av sin vakna tid och att andelen barn med fetma mer än dubblerats de senaste 30 åren. LÄS MER

  3. 3. Anledningar till könsskillnader gällande betyg i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Hanna Jonasson; Isabelle Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Betyg; motivation; bedömning; idrott och hälsa; kön;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad anledningarna är till att det finns betygsskillnader mellan flickor och pojkar i ämnet idrott och hälsa. För att undersöka detta använde vi oss av frågeställningen: Vilka möjliga anledningar finns det till en betygsskillnad mellan könen i idrott och hälsa? Genom en systematisk informationssökning där 12 studier behandlades fann vi svar på vår frågeställning. LÄS MER

  4. 4. Vi älskar att kämpa tillsammans! : Faktorer som påverkar tonårsflickors idrottande.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH

    Författare :Linnea Bragderyd; Cecilia Westergård; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien var att studera anledningar till varför tonårsflickor i åldrarna 13–16 år stannar kvar eller lämnar sin föreningsidrott med hjälp av två frågeställningar: Vilka individfaktorer påverkar att man stannar/lämnar sin föreningsidrott? Vilka organisatoriska faktorer påverkar att man stannar/lämnar sin föreningsidrott? Metod  En kvalitativ intervjustudie utfördes, där sex flickor i 14–15 årsåldern; tre aktiva inom föreningsidrott och tre som slutat, intervjuades med hjälp av en semistrukturerad intervjuguide utformad för respektive kategori. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades sedan med metoden innehållsanalys där teman identifierades och kondenserades utifrån en induktiv ansats och ett latent förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. Psykosociala faktorer i relation till avhopp inom organiserad barn-och ungdomsfotboll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Anna Torstensson; Linnéa Hansson; [2021]
    Nyckelord :autonomous support; dropout; motivation; organized soccer; social support.; autonomistöd; avhopp; motivation; organiserad fotboll; socialt stöd.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka samband mellan risken för avhopp inom organiserad barn-och ungdomsfotboll och psykosociala faktorer (motivationsregleringar, upplevt autonomistöd från tränaren och socialt stöd). Studien är kvantitativ med en prospektiv design. LÄS MER