Sökning: "barn att sätta gränser"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden barn att sätta gränser.

  1. 1. Är den fria leken någonsin fri? : En intervjustudie om förskollärares roller i fri lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Natali Källman; Jacqueline Svensson; [2024]
    Nyckelord :Play; preschool teachers involvement; free play; preschool teachers approach; Lek; förskollärares roll; fri lek; förskollärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad för uppfattningar förskollärare har om sin närvaro i den fria leken i förskolan. Leken är en viktig beståndsdel i barnens livi förhållande till deras lärande. LÄS MER

  2. 2. Lågaffektivt bemötande i förskolan - ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Alma Svensson; Emma Söderström; [2024]
    Nyckelord : Low arousal approach; inclusion; preschool teachers approach; challenging behavior; categorizing ; Lågaffektivt bemötande; inkludering; förskollärares förhållningssätt; utmanande beteende; kategoriserin;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares förståelse och tillämpning för förhållningssättet lågaffektivt bemötande och dess möjligheter att främja en inkluderande förskolemiljö. Genom att utforska hur förskollärare tillämpar lågaffektivt bemötande i förskolans praktik och vilka effekter det kan ha, strävar studien efter att bidra till ökad kunskap om strategier för att skapa en inkluderande förskola för alla barn. LÄS MER

  3. 3. Professionella gränser och relationer på HVB : Mellan privat, personligt och professionellt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Josefin Håkansson; Elin Toresson; [2022]
    Nyckelord :Children and youth; Boundaries; Residential care homes for children and young persons; power relations; Professional approach; Social work; Barn och ungdom; Gränssättningar; HVB; Maktrelationer; Professionellt förhållningssätt; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie är ett examensarbete utfört som en del av socionomutbildningen på Malmö universitet. Syftet är att undersöka vad personal på HVB har för perspektiv på var gränsen går mellan att vara privat och personlig i relationen till ungdomarna. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier - den moderna fritidsgården : Ett föräldraperspektiv på tonåringars användning av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Sandra Liljeblad; Rebecca Millby Erlandsson; [2022]
    Nyckelord :Social media; parents; digitization; Sociala medier; föräldrar; digitalisering;

    Sammanfattning : Social media is widely used amongst teenagers today. Studies show that the aftermath of using social media is both positive and negative. The generation of parents that currently have teenage children did not grow up to the same extent of a digital era or under the same conditions during the digitalization as their teenage children. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares tolkning av barns medverkan i dokumentation : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Andersson-Lindberg; Fanny Henning; [2022]
    Nyckelord :Dokumentation; Enactment policy; Förskola; Förskollärarperspektiv; Barns medverkan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få förståelse för hur förskollärare uppfattar barns medverkan i dokumentation. Undersökningsfrågan för studien är: Vilka erfarenheter har förskollärare av barns medverkan i dokumentation? Genom en kvalitativ metod har semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare genomförts. LÄS MER