Sökning: "barn genus diskursanalys"
Visar resultat 36 - 40 av 62 uppsatser innehållade orden barn genus diskursanalys.
36. Konstruktionen av hälsa på Instagram : En studie av unga människors uppfattning av hälsa genom bild och text
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Unga människor är idag väl insatta användare av olika former av sociala medier - det är ofta en självklar del i deras vardag. Det sociala mediet Instagram har blivit oerhört populärt bland såväl barn som vuxna och används dagligen via mobilen för att förmedla ögonblicksbilder till omvärlden. LÄS MER
37. Hen - varför dessa blandade känslor?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Denna uppsats är en diskursanalys av den hendebatt som pågår på diskussionsforumet Flashback och i dagstidningar. Syftet har varit att undersöka debatten i dessa medier för att få en uppfattning om de åsiktsläger, teman, argument och åsikter som har lyfts fram och använts. LÄS MER
38. DU VILL INTE ATT JAG SKA VARA MED : Om deltagarvillkor och genusdiskurs i en kollektiv designprocess.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöktes hur biblioteksbesökare kan delta i en kollektiv designprocess. Under tre dagar genomfördes ett designpedagogiskt projekt på Dieselverkstadens bibliotek i Sickla, Stockholm. Där erbjöds besökarna att delta i formgivningen av en bordsduk. LÄS MER
39. Vårdat språk i vården? : En multimodal analys ur ett genusperspektiv av broschyrer från 1177.se
Kandidat-uppsats, Institutionen för språkstudierSammanfattning : I den här multimodala analysen som utgår från kritisk diskursanalys, undersöks fyra broschyrer från 1177.se ur ett genusperspektiv. Huvudsyftet med analysen är att undersöka hur kön framställs i informationsbroschyrer riktade till barn. LÄS MER
40. Pojkar leker rövare och flickor leker med Barbie : En studie om hur kön representeras och framställs språkligt i läseböcker för barn i årskurs 1
Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : In this essay there will be four text books from grade 1 studied, the first one are from the year 1976 and it will be going forward to the year 2012. The aim of this study is to see how the genders are depicted and represented, as well as what roles the genders are given. I do also want to see if there is a notable change in this over time. LÄS MER