Sökning: "barn genus diskursanalys"

Visar resultat 26 - 30 av 62 uppsatser innehållade orden barn genus diskursanalys.

  1. 26. Mamma, pappa, barn : En kvalitativ läroboksanalys med fokus på familjekonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ros; Stella Edlund; [2017]
    Nyckelord :familjekonstellationer; kärnfamilj; heteronormativitet; genus; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka framställningen av familjekonstellationer utifrån aspekterna heteronormativitet och genus i läroplaner och läroböcker över tid. Undersökningen har avgränsats till att analysera det första kapitlet “Skolans värdegrund och uppdrag” i Lpo-94 och Lgr-11 samt åtta läroböcker i engelska som riktar sig mot årskurs fyra. LÄS MER

  2. 27. Högläsning - en litterär dörr till genusskapande? : En kvalitativ studie om hur pedagoger producerar olika genusnormer under högläsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Larsson; Jessika Arvidsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Pedagoger; Högläsning; Genus; Poststrukturalistisk feminism; Queerteori; Diskursanalys; Diskurspsykologi; Normativitet; Icke-normativitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och i så fall hur pedagoger talar om genus tillsammans med barn i den vardagliga och återkommande högläsningen i förskolans verksamhet. Detta studeras genom att undersöka vilka diskurser om genus pedagoger ger uttryck för under högläsning samt hur litteraturens bilder och texter används som underlag för diskussion under högläsning. LÄS MER

  3. 28. ”Tacklingar eller tjuvnyp?” : En kvalitativ analys om maskulinitet inom skola och skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Andreas Wadell; [2017]
    Nyckelord :Gender; masculinity; gender stereotypes; gender behaviour; norms; youth and children’s literature; Genus; maskulinitet; könsstereotypiska beteenden; normer; barn-; och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : The aim with this study is to analyse stereotypical behaviour and attributes of characters in three fictional books. A question following the analysis is how this fictional literature can be used in education to create understanding of gender, gender categorization and stereotypical features of boys and girls. LÄS MER

  4. 29. Flickor i moderna barn- och ungdomsböcker : En analys av hur flickor framställs i Lassemajas detektivbyrå, Rum 213 och Cirkeln

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Johanna Björknert; Stina Källdén; [2016]
    Nyckelord :Gender; children’s literature; norms; girls; gender relations; discourse analysis; Genus; barnlitteratur; normer; flickor; genusrelationer; diskursanalys;

    Sammanfattning : In this study we have analysed six modern books for children and adolescents. The books we chose to analyse were four titles from the series Lassemajas detektivbyrå, Rum 213 and Cirkeln because they are popular among girls in compulsory school. LÄS MER

  5. 30. "Hur vi läser boken och vad vi gör den till är det viktiga”. : Barnbokens funktion i förskolan ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Frick; Mona Wernersson; [2016]
    Nyckelord :barnbok; genus; förskola och pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden  I den teoretiska bakgrunden belyser vi vad pedagoger enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2010) har i uppdrag att jobba med utifrån genus och normer. Vidare berörs barnbokens historia där boken hade som uppgift att fostra barn (Kåreland 2015, s. 21) samt barnbokens funktion där exempelvis Granberg (1996, ss. LÄS MER