Sökning: "barn genus diskursanalys"
Visar resultat 31 - 35 av 62 uppsatser innehållade orden barn genus diskursanalys.
31. ”De leker de här lekarna som är förbjudna av vuxna – för att skapa sig en egen värld.”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om det finns lekar som förskollärare upplever som problematiska, icke önskvärda eller rent av förbjuder i sin verksamhet, vilka regler som finns för lek i deras verksamhet, samt vilka diskurser kring lek i förskolan som ligger till grund för dessa uppfattningar. Vi vill även undersöka hur förskollärarna själva ser på hur faktorer som genus och egna lekerfarenheter i barndomen har påverkat deras synsätt. LÄS MER
32. Arbogamorden : en kritisk diskursanalys av fyra dagstidningars rapportering om Christine Schürrer
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Kvinnor som mördare är underrepresenterade i Sverige, vilket gör att medias intresse blir stort när det faktiskt händer. Christine Schürrer, även kallad Arbogamörderskan, dödade två barn och försökte även mörda deras mamma. Detta är ett fall som fick extremt mycket publicitet i media. LÄS MER
33. Queera Disney : en studie av hur genus skapas och framställs i Disneyfilmer (där karaktärerna inte föreställer människor)
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats med titeln Queera Disney – en studie av hur genus skapas och framställs i Disneyfilmer (där karaktärerna inte föreställer människor), har författats av Kristiina Walker vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet. Uppsatsen problematiserar Disneys sätt att skildra genus i filmer där de centrala karaktärerna inte föreställer människor, men som representerar mänskligheten. LÄS MER
34. En kvalitativ studie av genusperspektivet vid Ungdomsmottagningens informationsträffar för årskurs 9
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Bakgrund: Konstruktionen av könsroller och samhällets behov av att kategorisera in i "manligt" och "kvinnligt" får en rad konsekvenser. De flesta individer försöker passa in i den könstillhörighet som de tilldelats, ibland omedvetet. LÄS MER
35. ”Man kan göra ljusblå blommor ibland” : En studie om hur barn under bildskapande aktiviteter görs och gör sig till ett kvinnligt eller manligt subjekt på en förskoleavdelning.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Vårt syfte är att studera hur barn gör sig eller görs till ett manligt eller kvinnligt subjekt under bildskapande aktiviteter i relation till färgval och motiv på en förskoleavdeling. Vi valde icke deltagande observation där vi antecknat vad som sades och gjordes och vi har även fotograferat barnens bilder. LÄS MER