Sökning: "barn i skolmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 148 uppsatser innehållade orden barn i skolmiljö.

  1. 1. Vårdnadshavares upplevelser och erfarenheter av fysisk aktivitet hos barn med juvenil idiopatisk artrit

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicin

    Författare :Emilia Färdig; Linnea Ånger; [2024]
    Nyckelord :Juvenile idiopathic arthritis; physical activity; guardians; facilitators; barriers;

    Sammanfattning : Bakgrund: JIA (juvenil idiopatisk artrit) är den vanligast förekommande reumatiska sjukdomen bland barn. Fysisk träning en viktig del av behandlingen där fysioterapeuten har huvudansvar. LÄS MER

  2. 2. Klimatanpassning av förskole- och skolmiljöer

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Clara Wimer Bergman; [2023]
    Nyckelord :climate adaptation; preschool environment; school environment; green and blue solutions; outdoor space; klimatanpassning; förskolemiljö; skolmiljö; blå och grönalösningar; friyta; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Increased average temperatures, rising sea levels and heat waves are some examples of the consequences of climate change. Cities are particularly vulnerable to climate-related events due to their structure and lack of green and blue spaces causing negative impacts on both the environment and public health. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeuters erfarenheter av att utföra åtgärder för barn med olika funktionsnedsättningar i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Rebecca Ahl Lundell; Nathalie Rodmar; [2023]
    Nyckelord :arbetsterapi; barn med funktionsvariation; skolor; socialt deltagande; relationer inom yrkesgrupper;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har barn skolplikt och behöver därmed ha en bra och fungerande skolgång. Barn med funktionsnedsättningar kan löpa större risk för att inte bli delaktiga i undervisning och gemenskap jämfört med barn utan funktionsnedsättningar. Detta på grund av en otillgänglig miljö. LÄS MER

  4. 4. Design for all i en lärandemiljö : Kan man designa en skolmöbel för många typer av individer?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Josefine Borgelind Kaiser; [2023]
    Nyckelord :Furniture design; Design; Wood; Design for all; Design process; Learning environment; Classroom; School furniture; Children furniture; Customized furniture; Learning aids; ADHD; Individual needs; Different needs; Ergonomics; Möbeldesign; Design; Formgivning; Form; Trä; Design för alla; Designprocess; Lärandemiljö; Fysisk lärmiljö; Klassrum; Skolmiljö; Skolmöbler; Barnmöbler; Anpassade möbler; Hjälpmedel; ADHD; Individuella behov; Varierande behov; Ergonomi;

    Sammanfattning : I detta examensarbete utforskar jag hur en kan arbeta med en designprocess i möbler för en skolmiljö med ett bredare fokus än vad möblerna på marknaden är idag. Genom att utgå från barn i klassrummet med varierande behov, hoppas jag på att designa skolmöbler som passar fler individer. LÄS MER

  5. 5. Lärarstudenters tankar kring att jobba med rörelse i skolan : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

    Författare :Anette Alvarsson; Josefin Edwall; [2023]
    Nyckelord :Physical activity; School; Children; Adolescence; Focus Group; Student teachers; Fysisk aktivitet; Skola; Barn; Ungdom; Fokusgrupp; Lärarstudenter;

    Sammanfattning : Två av tio barn och ungdomar når rekommendationen för fysisk aktivitet och den fysiskaaktiviteten minskar med ökande ålder. Då barn och ungdomar spenderar mycket tid i skolanfinns det möjlighet att genom tidiga insatser redan under skolgången lägga grunden förelevernas aktiva vanor. LÄS MER