Sökning: "barn kultur design"
Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden barn kultur design.
1. Anknytning i förskolan : Hur förskollärare anser att de skapar förutsättningar för att de yngsta barnen ska kunna knyta an och känna trygghet under sin introduktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I denna studie undersöktes förskollärares perspektiv kring deras arbete med barns trygghet och anknytning samt vilka förutsättningar barnen ges till detta, kopplat till deras första introduktion i förskolan. Studien har en kvalitativ design och grundar sig på intervjuer med åtta förskollärare från fyra olika förskolor. LÄS MER
2. Designa för barn med barn : En undersökning och diskussion om att involvera barn i designprocesser med fokus på maktobalans mellan barn och vuxna samt barnens ålder
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and discuss the practice of involving children in design processes, focusing on what the benefits are and which practical problems that can occur. By discussing previous research and conducting three interviews with people experienced in the field of designing together with children this paper aims to answer the question: When children participate in design processes what are the benefits, risks, and challenges? The paper concludes that many of the problems that can appear when designing with children are related to power dynamics between children and adults or to the age of the children. LÄS MER
3. Att förstå sitt kulturarv är att förstå sig själv och andra
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : I svenska skolans värdegrund nämns begreppet kulturarv som en del i att skapa en trygg identitet och som något viktigt för att förstå och leva sig in i andras villkor. Dessutom har Sverige genom kulturmiljölagen och internationella överenskommelser åtagit sig att värna om det gemensamma immateriella kulturarvet. LÄS MER
4. Förskolans fysiska inomhusmiljö : En kvalitativ studie om hur förskollärare planerar och utformar förskolans fysiska inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna utformar och strukturera den fysiska inomhusmiljön, men även i vilken grad barnen ges möjlighet att vara delaktiga i utformningen av miljön. Utifrån vårt syfte valde vi en kvalitativ studiedesign med semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare som arbetar på kommunal eller fristående förskola. LÄS MER
5. Bilderböcker för färgblinda barn : En studie i tillgänglig design
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : The aim of this study is to investigate accessibility in visual paratexts of picturebooks in relation to color blindness, to identify qualities that fulfill criterias for accessibility and functionality. The number of children with color blindness is greater than shown in statistics. LÄS MER