Sökning: "barn lär vuxna"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden barn lär vuxna.

  1. 1. The Impact of Social Support, Age, and Education in Second Language Acquisition of Adults

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Subeh Zakarias; [2023]
    Nyckelord :language; cognition; linguistics; learning; science; språk; kognition; lingvistik; inlärning; forskning;

    Sammanfattning : The topic of second language learning is frequently discussed in linguistics and social science, and several factors differentiate between second language learning in children and adults. Adults are faced with additional complications when learning a new language, including social factors, exposure to natural learning situations, and neurobiological factors. LÄS MER

  2. 2. Multi-state and Time-varying Covariate Survival Models for Multiple Knee Contractures in People with Cerebral Palsy

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Maiya Tebäck; [2023]
    Nyckelord :cerebral palsy; survival analysis; multi-state models; time-varying covariates; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Cerebral palsy is an umbrella term for a group of neurological disorders, affecting motor function, movement and posture. Contractures, restrictions in the range of motion of joints, are a common problem affecting people living with cerebral palsy. LÄS MER

  3. 3. Modersmålets betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ghassan Al Hamlawi; [2023]
    Nyckelord :elev; identitet; lärare; modersmål; SVA;

    Sammanfattning : De senaste sju åren har vi haft extra stor invandring av människor från andra länder. Det har satt mer press på skolor och lärare för att hantera undervisning för flerspråkiga elever, både vuxna, ungdomar och barn. LÄS MER

  4. 4. ”Att vara en närvarande förskollärare är nyckeln, oavsett situation!” : En kvalitativ undersökning om förskollärares förhållningssätt till den sociala och fysiska språkmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Ström; Jenny Westin; [2023]
    Nyckelord :Approach; physical language environment; preschool; preschool teacher; social language environment; Fysisk språkmiljö; förskola; förhållningssätt; förskollärare; social språkmiljö;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett stort ansvarsområde inom förskolan. Det är förskollärarna som bland annat ansvarar för att varje barn ska uppleva en meningsfullhet samt för att skapa förutsättningar att barn lär sig. LÄS MER

  5. 5. Tidig språkutveckling i förskolan : En studie om pedagogers perspektiv på TAKK i relation till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mai Ader; Malin Friuan; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; pedagoger; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; TAKK; Tecken som Alternativ Kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers perspektiv på TAKK i relation till barns tidiga språkutveckling då vi upplever att det saknas tillräckligt med forskning kring ämnet. Våra frågeställningar inriktar sig på att ta reda på hur TAKK används i förskolan, om det finns något samband mellan användning av TAKK och barns tidiga språkutveckling samt om pedagoger i förskolan ser möjligheter i att främja barns tidiga språkutveckling med stöd av TAKK Vår teoretiska utgångspunkt tas utifrån den sociokulturella teorin och VYgotskijs utvecklingsteori vilken riktar sig mot språkets betydelse för utveckling och lärande därav finner vi relevans till vår studie. LÄS MER