Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Jag får ont i mina öron" : En studie om buller i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Gonzalez Trulsson; Ellenor Cidrér; [2023]
    Nyckelord :Barn; buller; förskola; hälsa; inomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Med tanke på hur många personer som dagligen vistas i förskolans verksamhet och utsätts för höga ljudnivåer under längre tidsperioder, har vi valt att undersöka följande studie. Syftet med studien är att utifrån ett barnperspektiv ta reda på hur barn som vistas i förskolans pedagogiska inomhusmiljö påverkas av ljudnivån. LÄS MER

  2. 2. Ljudmiljö i förskola; en del av barns intersubjektiva livsvärld : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julius Veeborn; Claudia Schröder; [2022]
    Nyckelord :barns upplevelse; fenomenologi; intersubjektiv; livsvärld; ljudmiljö;

    Sammanfattning : Ljud har förmågan att påverka människor. I skräckfilmer används ljud exempelvis för att öka den emotionella spänningen hos tittaren. På vilket sätt som ett specifikt ljud påverkar en specifik individ är dock svårt att undersöka, delvis på grund av den subjektivitet som finns bakom varje individs tolkning av ett specifikt ljud. LÄS MER

  3. 3. (O)ljud i förskolan : En studie av barns och pedagogers upplevelse av ljud och oljud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sophie Meijer; Alexsandra Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; hälsa; ljud och oljud; materiella ting och pedagoger;

    Sammanfattning : Ljudmiljön är något som ofta blir problematiserat i dagens förskola av pedagogerna. Storleken på barngrupperna ökar i takt med att världens befolkning ökar, vilket leder till att den allmänna ljudnivån höjs i förskolan. En hög ljudmiljö påverkar inte bara pedagogerna, utan även barnen. LÄS MER

  4. 4. Påverkar förskolemiljön barnens hörsel, uppmätt som otoakustiska distortionsprodukter?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sebastian Waltilla; [2020-03-09]
    Nyckelord :hörsel; förskola; barn; otoakustiska distorsionsprodukter; buller; arbetsmiljö; hearing; preschool; children; Otoacoustic emission; noise; Occupationasl Environment;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka om vistelse i förskolans ljudmiljö påverkar barns hörsel, uppmätt som otoakustiska distorsionsprodukter (DPOAE). För att ta reda på om hörseln påverkas av vistelsen i förskolemiljön, har DPOAE-amplitud hos barn utan känd hörselnedsättning jämförts vid fyra upprepade mätningar, som skett morgon och eftermiddag i början av veckan samt motsvarande tidpunkter i slutet av veckan. LÄS MER

  5. 5. Ljud kopplat till den fria leken inomhus : En intervjustudie om förskollärares hantering och reglering av ljud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Lind-Rätsep; Amanda Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Arbetssätt; buller; fri lek; förskola; förskollärare; ljud; profession; strategier;

    Sammanfattning : Förskollärares hantering och reglering av höga ljudnivåer i barns fria lek är något somdet inte finns mycket tidigare forskning kring. Ljudnivån är ofta hög under den frialeken och detta påverkar förskollärares och barnens utveckling i vardagen på olika sätt. LÄS MER