Sökning: "barn miljö naturvetenskap"

Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade orden barn miljö naturvetenskap.

  1. 11. Förskolebarns intresse och nyfikenhet för fysikaliska fenomen. : Vårdnadshavares uppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Olsson; [2017]
    Nyckelord :legal guardians; preschool; physics; physical phenomena; science; children interest; vårdnadshavare; förskola; fysik; fysikaliska fenomen; naturvetenskap; barns intresse;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the legal guardians' view on their children’s curiosity and interests towards physical phenomena. The study was carried out by the help of surveys that were sent to the legal guardians in both paper and digital form. LÄS MER

  2. 12. Upplevelser, det tror jag är viktigt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Mundt-Petersen; Elinor Wallén; [2017]
    Nyckelord :naturvetenskap; förskola; natural sience; lärande; miljö; natur; utomhuspedagogik; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte grundar sig i att skapa fördjupad förståelse för hur pedagoger arbetar med och skapar förståelse för naturvetenskap i vardagen i förskolan. Utförd studie är baserad på semistrukturerade kvalitativa intervjuer av tre förskollärare från en naturvetenskap-och teknikprofilerad förskola i södra Sverige. LÄS MER

  3. 13. Barns naturvetenskapliga lärande i förskolans miljö : En studie om utforskandet av och förutsättningar för barns naturvetenskapliga lärande samt pedagogers användande av läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ulrika Staffas; [2016]
    Nyckelord :förskola; lärande; läroplan; naturvetenskap; utforskande;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur barns naturvetenskapliga utforskande kan ske på två förskolor, och hur pedagogerna använder läroplanen i det naturvetenskapliga lärandet. I undersökningen användes följande frågeställningar: Hur upptäcker barnen naturvetenskap i förskolans miljö? Vilka förutsättningar finns i förskolan för barnens naturvetenskapliga lärande enligt observationer och intervjuer? På vilket sätt beskriver pedagogerna att de införlivar läroplanen i det naturvetenskapliga lärandet? För att söka svar på frågeställningarna användes metoderna observation och intervju vid två olika förskolor i en medelstor kommun. LÄS MER

  4. 14. Biologi med plasthästar och fysik med Lego? : En studie om hur förskolans material kan möjliggöra för barns utforskande av naturvetenskap i inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Kallin; [2015]
    Nyckelord :Material; naturvetenskap; förskola; pedagogisk miljö; gåturer; utforskande; intra-aktivitet; performativitet; tillblivelse;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar den pedagogiska inomhusmiljön på förskolan och undersöker hur utbud och tillgänglighet av material samt miljöns utformning, kan möjliggöra för barns naturvetenskapliga utforskande. Metoden som har använts i studien är gåturer med barn som genomförts på två olika förskolor och dokumenterats med filmkamera. LÄS MER

  5. 15. "Det blir ingen naturvetenskap om inte vi sätter ord på det" : En fokusgruppsstudie om naturvetenskap i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lena Grundin; Annika Lundberg; [2015]
    Nyckelord :Barns visade intresse; being och becoming; fenomenografi; fokusgruppsstudie; förskola; förskollärares förhållningssätt; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att studera hur förskollärare uppfattar sitt pedagogiska arbete med barns intresse för naturvetenskap i förskolan vid gruppdiskussion med andra för­skollärare. Vi har undersökt på vilket sätt förskollärare uppfattar: hur de utmanar barns lärande i naturvetenskap, hur barn visar intresse för naturvetenskap samt hur de fångar upp barns visade intresse i naturvetenskap. LÄS MER