Sökning: "barn miljö naturvetenskap"
Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden barn miljö naturvetenskap.
21. Kommunikation med barn: Skapandet av en bilderbok : En litteraturundersökning om bilderboksriktlinjer samt tillverkning av en bilderbok
Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Many people believe that the analogue picture book is a dying media due to the increase of digital media. Contrary to popular belief, the publishing of children’s book in Sweden is continually increasing, which makes mapping the field quite significant. LÄS MER
22. Knatten, matten och appen : En kvalitativ fallstudie om en läromedelsapplikation i matematik
Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Användandet av pekplattor i skolan och utvecklandet av så kallade läromedelsapplikationer har ökat kraftigt de senaste åren i Sverige. Trots det ökade användandet så saknas det undersökningar i området. För att undersöka området har en fallstudie genomförts på en specifik läromedelsapplikation i matematik för grundskolan. LÄS MER
23. Svärmen kring pekskärmen : En kvalitativ studie om surfplattan på förskolan
Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Denna studie har haft som syfte att synliggöra i vilka situationer förskolepedagoger och barn på en förskolas småbarnsavdelning använder sig av surfplattor. Faktorer som undersökts har varit vilka kontexter som utgör dessa situationer, vilka beståndsdelar dessa kontexter består av samt vilka motiv och aktiviteter som ligger till grund för användning av surfplattor. LÄS MER
24. De växer om! : en studie om vad utevistelsen kan innebära i en förskola
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : I den reviderade läroplanen för förskolan har intresset för och kunnandet om naturvetenskapfått en mer framträdande roll än i den tidigare upplagan. Något som de båda upplagorna hargemensamt är miljöns betydelse för barnens utveckling och lärande, samt tillvaratagandet avbarnens nyfikenhet och utforskande. LÄS MER
25. Naturvetenskap i förskolan : En studie om vad sju förskollärare uppfattar naturvetenskap som
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva vad förskollärare uppfattar naturvetenskap som i förskolan. Undersökningen är baserad på intervjuer av sju förskollärare. I förskolans reviderade läroplan Lpfö 98/10 framgår tydligt innehållet i naturvetenskap samt förskollärarens ansvar. LÄS MER