Sökning: "barn miljö naturvetenskap"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden barn miljö naturvetenskap.

  1. 16. De yngsta barnens meningsskapande i naturvetenskap : En kvalitativ studie om pedagogers föreställningar om det didaktiska arbetet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Lewin Bremmer; Jenny Maurin; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoledidaktik; de yngsta barnen; naturvetenskap; meningsskapande; miljö; material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att generera kunskap om pedagogers uppfattningar om de yngsta barnens meningsskapande i naturvetenskap. Metoden som används är kvalitativa intervjuer av sju pedagoger vilka arbetar med de yngsta barnen på sex olika förskolor. LÄS MER

  2. 17. Differences in Children’s Experiences when Playing with a Social Robo : a Field Experiment

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Gunnur von Matérn; [2014]
    Nyckelord :Robot; HRI; User experience; Pleasurable experience; Play; Playful learning; Interactive design; Romo;

    Sammanfattning : This study explored human-robot interaction where children got to play with the interactive social robot Romo. The focus of the study was to explore if children experienced the interactions with the robot differently depending on two parameters. LÄS MER

  3. 18. Variation – en nyckel till lärande? : En Learning study med fokus på förändringar i förskolebarns sätt att beskriva vad en skugga är.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lina Hansson; [2014]
    Nyckelord :Learning study; variationsteori; förskolebarns lärande; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Learning study (LS) och Variationsteorin representerar ett nytt sätt att se på barns lärande,vilket kan ge förskollärare redskap för hur det pedagogiska arbetet kan organiseras kring ettvisst innehåll. Betydelsen av att definiera lärandeobjekt lyfts fram och därmed även detintentionella lärandet, dvs. LÄS MER

  4. 19. Jippieserien : En kvalitativ studie om hur multimodal media kan nå ut till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras föräldrar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Ann-Sofie Larsson; Frida Persson; [2014]
    Nyckelord :Mulimodal media; neuropsychological disabilities; ADHD; Jippieserien; interactive film; Adobe Flash; audience targeting; interaction design; MDI;

    Sammanfattning : This report describes the work process to an interactive movie addressed to children with neurodevelopmental disabilities, where Jippieserien is the client. The aim is to explore how multimodal media can convey Jippieseriens message to children with neurodevelopmental disabilities and their parents, by taking the users needs into account. LÄS MER

  5. 20. Artefaktens roll i pedagogers naturvetenskapliga samtal med barn : en kvalitativ studie

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Isabelle Harrison; Pia Söderlund; [2014]
    Nyckelord :artefakter; mediering; sociokulturell; naturvetenskap; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken roll artefakterhar i pedagogers naturvetenskapliga samtal med barngruppen.Resultaten erhölls genom att observera och utföra kvalitativa metaintervjuer med fem förskollärare. LÄS MER