Sökning: "barn nya medier"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden barn nya medier.

  1. 1. Den medierade fula gubben : samtida ryktesspridning om fula gubbar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olivia Leksell; Minna Ståleker; [2024]
    Nyckelord :Fula gubbar; sexualförbrytare; pedofiler; ryktesspridning; föreställningar; Flashback; myter; stereotyper; sociala typer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen: “Den medierade fula gubben: Samtida ryktesspridning om fula gubbar” är författad av Minna Ståleker och Olivia Leksell för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. Det har sedan länge funnits en fruktan för pedofiler som i folkmun kallas för fula gubbar. LÄS MER

  2. 2. Föräldraövervakning i den digitala eran

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sofia Wester; Mathilda Wahlgren; [2024]
    Nyckelord :övervakningsstudier; föräldraövervakning; digital övervakning; övervakningsteknologi; platsspårning; panoptism; kontroll; integritet; säkerhet.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens teknologiskt avancerade samhälle har föräldrar börjat integrera digitala övervakningsverktyg som en del av föräldraskapet. Teknologins framsteg har gett möjlighet till nya typer av föräldrakontroller, där digital övervakning kan användas som verktyg för insamling av detaljerad information om barns digitala och fysiska fotspår. LÄS MER

  3. 3. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva Zwahlen; [2023]
    Nyckelord :fantasy imagination socioculture subject didactics image middle school elementary school pedagogy drawing pretend play didactics free play children students creativity cognition development; fantasi sociokultur ämnesdidaktik bild mellanstadium grundskola bildpedagogik ritning låtsaslek bilddidaktik fri lek barn elever kreativitet kognition utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER

  4. 4. Att skapa nyfikenhet inför en flygande pumpa : En studie i hur text och kontext kan skapa intresse för bilder som kan tala för sig själva

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnea Edberg; [2023]
    Nyckelord :text design; information design; text-picture interaction; social media; Instagram; semiotics; visual perception; pop-out effect; reading order; textdesign; informationsdesign; text och bild i samverkan; sociala medier; Instagram; semiotik; visuell perception; pop-out-effekt; läsordning;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i informationsdesign, med inriktning på textdesign. Syftet är att undersöka sätt att använda text för att förstärka och förtydliga den bildbaserade kommunikationen på Instagram. LÄS MER

  5. 5. "Elevernas vardag kommer till skolan vare sig vi vill eller inte" : En kvantitativ studie om undervisningsformer och kompetensutveckling inom källkritikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Michaela Stålarm; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; kompetensutveckling; källkritik; lärare; sociala medier;

    Sammanfattning : Sociala och digitala medier blir en allt större del av barn och ungas vardag. Samtidigt utvecklas nya former av artificiell intelligens och strategier som används av olika typer av aktörer för att informera, marknadsföra men även vilseleda människor till en viss åsikt. LÄS MER