Sökning: "barn observationer i lek"

Visar resultat 11 - 15 av 497 uppsatser innehållade orden barn observationer i lek.

  1. 11. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva Zwahlen; [2023]
    Nyckelord :fantasy imagination socioculture subject didactics image middle school elementary school pedagogy drawing pretend play didactics free play children students creativity cognition development; fantasi sociokultur ämnesdidaktik bild mellanstadium grundskola bildpedagogik ritning låtsaslek bilddidaktik fri lek barn elever kreativitet kognition utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER

  2. 12. Befintliga lekplatsers utveckling : hur hållbarhets- och lekvärdesaspekter kan förhöjas ur ett förvaltningsperspektiv

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Emma Held; [2023]
    Nyckelord :lekplats; förvaltning; lekvärde; hållbarhet;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har barns tillgång till platser i staden som de kan upptäcka och göra till sina minskat drastiskt. Platser planerade av vuxna för barn, så som till exempel lekplatser, har därför blivit viktigare för barns utomhuslek. LÄS MER

  3. 13. TAKK som kommunikativt verktyg i förskolan : Förskollärares uppfattningar om och arbete med TAKK i förskolans praktik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Olofsson; Saga Liljeström; [2023]
    Nyckelord :Förskollärares ansvar; barns språkutveckling; barns kommunikationsutveckling; TAKK Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation ; multimodal kommunikation;

    Sammanfattning : TAKK as an communicative tool in preschool Föreliggande studie bidrar med kunskap om förskollärares olika uppfattningar om och arbete med tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i förskolans praktik. Tidigare forskning som undersökt effekten av TAKK för barns språk- och kommunikationsutveckling uppvisar blandade resultat. LÄS MER

  4. 14. Vi kan leka den leken utomhus : En studie om hur barnen skapar kulturer och platser inomhus jämfört utomhus på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :sandra jambrisak; [2023]
    Nyckelord :barns platser; förskola; kamratkultur; platser för barn; tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har syftet varit att få en förståelse hur barnens kamratkulturer är i deras fria lek inomhus kontra utomhus. Syftet med studien var att få en förståelse för hur barnen skapar platser och kulturer i sin fria lek inomhus samt utomhus på förskolan. LÄS MER

  5. 15. SPRING (INTE) INNE! : En fallstudie om barns möjligheter till rörelserikedom i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ebba Oskarsson; Amelie Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; rörelserikedom; inomhusmiljö; förhållningssätt; lek;

    Sammanfattning : I förskolans styrdokument framkommer det att alla som verkar i förskolan ska ge barnen förutsättningar att utveckla en varierad rörelseförmåga genom att delta i fysiska aktiviteter. Detta är något som i praktiken oftast sker i utomhusmiljön vilket vi upplever som problematiskt. LÄS MER