Sökning: "barn och litteratur klassiker"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden barn och litteratur klassiker.

  1. 1. Man kan inte läsa allt : En litteraturstudie om lärares val av klassisk skönlitteratur i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Andrén; Erik Juberg; [2019]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenskämnet; klassiker; lärarens val; likvärdig litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Debatten gällande införandet av en litterär kanon i litteraturundervisningen har pågått i media och skolor runt om i landet under de senaste åren. Detta väckte intresset att närmare undersöka hur lärare väljer skönlitteratur till undervisningen, då det idag inte existerar någon formell kanon i den svenska skolan. LÄS MER

  2. 2. Familjekonstellationer i barnlitteratur : En dokumentanalys av förskolors bokutbud

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnéa Spindel; [2014]
    Nyckelord :Familj; familjekonstellation; familjestruktur; barnlitteratur; barnböcker;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka olika familjekonstellationer barn i tre till fem års ålder möter i barnlitteraturen på förskolan och hur dessa konstellationer framställs. Urvalet av litteraturen på förskolorna är någon som undersöks samt vilka tankar som finns bakom det. LÄS MER

  3. 3. Hur kan man arbeta med klassiker i grundskolans senare år? Observationer av en lärares arbete med Strindberg och Lagerlöf i årskurs 9

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hannele Lyckegård; [2012]
    Nyckelord :Klassiker; receptionsforskning; motivation; högläs;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte och huvudfrågor: Ungdomar läser mindre, speciellt gamla klassiker som hör till vårt kulturarv iform av en litterär kanon. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och observera hur en lärare iårskurs 9 läser och arbetar med texter av August Strindberg och Selma Lagerlöf. LÄS MER

  4. 4. Disneys sagor : En värld kantad av stereotyper?

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Helen Olsson; Shpresa Salihu; [2011]
    Nyckelord :Disney; stereotypa skildringar; barns påverkan; könsroller; genus; etnicitet.;

    Sammanfattning : Kritiker anklagar ständigt Disney och deras verk då de hävdar att dessa innehåller stereotypa skildringar gällande bland annat genus och etnicitet, som i sin tur skapar negativ inverkan hos barn. Syftet med denna studie har därför fokus på att undersöka om Disneys sagor innehåller några stereotypa skildringar gällande könsroller, mansbild, kvinnobild, onda karaktärer samt raser/etnicitet och hur pass frekvent dessa i så fall förekommer. LÄS MER

  5. 5. ”Högläsningsboken är viktigare nu än någonsin” – Sju lärares högläsningsval

    C-uppsats,

    Författare :Martina Henriksson; [2011]
    Nyckelord :Högläsning; bokval; skönlitteratur; klassiker; kan;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte och frågeställningar: Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur sju lärare arbetar medhögläsningsboken i undervisningen. Frågeställningarna handlar om högläsningsbokens roll i skolan, hur de sjulärarna tänker vid val av bok och vilken syn de har på klassikerläsning och barn- och ungdomslitteraturenskanon. LÄS MER