Sökning: "barn psykologi språkutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden barn psykologi språkutveckling.

  1. 6. Det jag kallar för kartläggning kanske andra kallar bedömning : En studie av hur några pedagoger i förskoleverksamheten tolkar sitt uppdrag gällande kartläggning och bedömning av språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emelie Arnér; Cecilia Widell-Hansson; [2013]
    Nyckelord :Barn; förskola; kartläggning; bedömning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar om kartläggning och bedömning i förskoleverksamheten. Detta med fokus på barns språkliga utveckling. Genom kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger inom förskoleverksamheten har ovanstående syfte undersökts. LÄS MER

  2. 7. Hur användningen av TAKK skulle kunna gynna barns språkutveckling och kommunikation : Några förskollärares tankar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lisa Strolz; Pernilla Andersson; [2013]
    Nyckelord :funktionsnedsättning; TAKK; kommunikation; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie var att ta reda på hur några förskollärare tänker kring användningen av TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) för att främja barns språkutveckling och kommunikation. Utifrån detta syfte formulerade vi följande frågeställningar: ”Hur ser några förskollärare på användningen av TAKK?” och ”Hur anser några förskollärare att TAKK gynnar språkutvecklingen och kommunikationen hos barn?”. LÄS MER

  3. 8. Språk och kommunikation i förskolan : Förstå och bli förstådd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anja Kind; [2013]
    Nyckelord :Kommunikation; sociokulturellt perspektiv; trygghet; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande forskningsstudie var att undersöka hur förskolor arbetar med taloch språkutveckling för att aktivt hjälpa barn som tenderar att ha svårigheter med tal –och kommunikation. Jag har tagit upp ämnet sett ur ett sociokulturellt perspektiv för attvisa på att kommunikation och samspel har en historisk utgångspunkt som barn föds in ioch måste anpassa sig till. LÄS MER

  4. 9. Musik med små barn : ett pedagogisk verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Cathylyn Åkesson Ramos; Annika Svensson; [2013]
    Nyckelord :sång; musik; språkutveckling; rim och ramsor; förskolan;

    Sammanfattning : I vår studie har vi genom vårt syfte tagit reda på hur pedagoger har använt sig av sånger som ett pedagogiskt verktyg, och vi har undersökt hur pedagogerna kunde skapa delaktighet till barnens språkutveckling genom sång och samlingar på förskolan. Vilka mål hade pedagogerna? För att nå syftet har vi genomfört en kvalitativ undersökning i form av intervjuer där man fokuserar på egenskaperna och inte på personerna som deltar. LÄS MER

  5. 10. Samhällets syn på modersmål i förskolan : Betydelsen, nuläget och tillvägagångssättet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Yoshiko Papadopoulou; [2012]
    Nyckelord :modersmål; förskolan; mångfald; språkutveckling; interkulturell miljö; samhälles attityder;

    Sammanfattning : Arbetet avser att skapa en uppfattning om den samhälleliga synen på förskolans arbete med modersmål och icke-svenskhet i förskolan. Ett syfte är att ta reda på hur olika yrkeskategorier, som har koppling till förskolan, ser på betydelsen av att barn får utveckla sitt modersmål i förskolan. LÄS MER