Sökning: "systembolaget organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden systembolaget organisation.

  1. 1. Öppet och stängt samtidigt? - En studie om Systembolagets strategier för att skapa och vidmakthålla legitimitet i en komplex omgivning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andrea Wachtmeister; Melina Rosendahl; [2023]
    Nyckelord :legitimacy; systembolaget; stakeholders; conflicting interests; social institutions; legitimitet; systembolaget; intressenter; motstridiga intressen; sociala institutioner;

    Sammanfattning : Systembolaget är en organisation som navigerar i en komplex miljö där hänsyn behöver tas till olika intressenters intressen samt samhällsuppdraget de blivit tilldelade av staten. I den komplexa miljön kan det vara svårt för organisationen att hantera sin legitimitet. LÄS MER

  2. 2. Gör som vi säger, inte som vi gör! : En analytisk diskussion om förekomsten av ambiguitet och legitimitet i organisationers verksamhet i förhållande till dess värderingar.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Malva Hornfelt; Sofia Glatz Westman; [2021]
    Nyckelord :Nyinstitutionell teori;

    Sammanfattning : Date: 2021-06-03 Level: Bachelor thesis in Business Administration, 15 cr. Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University. Authors: Sofia Glatz Westman (75/10/10), Malva Hornfelt (95/11/21). LÄS MER

  3. 3. "Köp inte! Det är inte öl, det är vatten" : En multimodal kritisk diskursanalys av Systembolagets marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Boskovic; Fanny Hammarberg; [2019]
    Nyckelord :MCDA; alcohol; Systembolaget; monopoly; strategic communication; marketing communication; social responsibility; MCDA; alkohol; Systembolaget; monopol; strategisk kommunikation; marknadskommunikation; samhällsansvar;

    Sammanfattning : This study analyses the marketing communication of Systembolaget. The material is the organization's last three tv-commercials. The aim of the study is to problematize the marketing communication of Systembolaget since it is a non-profit organization owned by the government. LÄS MER

  4. 4. Systembolagets samhällsuppdrag på den kommersiella spelplanen : En kvalitativ semiotisk innehållsanalys av Systembolagets PR

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gulian Awde; John Persson Stridsberg; [2018]
    Nyckelord :Systembolaget; Public Relations; Political Public Relations; Public Service; PR perspective; Commercial market; Systembolaget; Public Relations; Politisk Public Relations; Samhällsuppdrag; PR perspektiv; Kommersiell spelplan;

    Sammanfattning : This study examines political PR in Systembolaget's film-commercials. This study aims at investigating how and when Systembolaget expresses their public service mission in their film-commercials. LÄS MER

  5. 5. ”VI KOMMER TA DIN SYNPUNKT OCH ÖNSKEMÅL VIDARE!” En studie om hur och varför offentliga organisationer hanterar klagomål på Facebook

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Teodor Eskilsson Almqvist; [2016-11-15]
    Nyckelord :Social media; klagomål; mellanmänsklig tillit; tillit; Offentliga organisationer;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utreda varför offentliga organisationer är aktiva på Facebook och hur de svarar på klagomål där. Uppsatsen använder sig av tidigare forskning om klagomålshantering och använder Davidows (2000) sex faktorer som har visat sig påverka klagomålshantering tillsammans med Benoits (1997) fem strategier organisationer kan använda sig av för att reparera sin image. LÄS MER