Sökning: "barn skolsvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden barn skolsvårigheter.

  1. 1. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :Relationskompetens; statens institutionsstyrelse; SiS; placerade barn; skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER

  2. 2. Hur mår nyanlända barn egentligen? : -  En kvalitativ studie om skolans hälsofrämjande arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ismael Henao Mejia; Las Kafey; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända barn; psykisk ohälsa; skolsvårigheter hos nyanlända barn;

    Sammanfattning : Tidigare fakta: Psykisk ohälsa hos nyanlända barn visas vara på grund av vad de genomgått under flykten till det nya landet eller på grund av svårigheter i det nya landet. Psykisk ohälsa hos nyanlända barn kan påverka deras studier, PTSD från upplevt trauma påverkar deras skolgång på så sätt att de får sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetssvårigheter. LÄS MER

  3. 3. “Jag har alltid varit så kluven inför det här beslutet ”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Annika Fredén; Lisa Glans; [2021-06-21]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; skolsvårigheter; problematisk lärandesituation; inkludering; exkludering; uppfattningar; relationer; sårbarhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med utökad kunskap i arbetet med elever i behov av särskilt stöd med fokus på särskild undervisningsgrupp. Studien ämnade undersöka elevernas och föräldrarnas tankar och uppfattningar kring att vara placerad/ ha ett barn placerat i särskild undervisningsgrupp och genom detta få en djupare förståelse för skolans uppdrag gentemot elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Det var skolan som duckade och blundade : Vårdnadshavares upplevelser av delaktighet vid utformningen av extra anpassningar och särskilt stöd.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Annlis Modig; Mikaela Larsson; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; lärare; skolsvårigheter; specialpedagogik; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : När ett barn befinner sig i skolsvårigheter visar forskning att vårdnadshavare ofta upplever orooch stress vilket kan leda till en ansträngd relation mellan hemmet och skolan. Långt ifrån allabarn i skolsvårigheter har en diagnostiserad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning vilket kanmedföra att vårdnadshavare och skolan saknar en förklaring till barnets svårigheter. LÄS MER

  5. 5. De osynliggjorda flickorna Kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter” : Kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Lindgren Chin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I uppsatsen har kvinnor med diagnosen adhd intervjuats om sina erfarenheter av skolan. Intervjuerna har utgjort uppsatsens empiri som sedan analyserats utifrån hermeneutiken som utgångspunkt. Studiens syfte har utgjorts av att undersöka hur kvinnor med adhd ser på det bemötande och stöd som de fått av skolan som barn. LÄS MER