Sökning: "barn upprepning"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden barn upprepning.
1. Tillrättavisning av barn i förskolan : En studie om maktutövning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolepedagogers uppfattning om användningen av tillrättavisning av barn i förskolan. Studien undersöker även de strategier förskolepedagoger upplever sig ha för att bemöta barn som ignorerar tllrättavisningar. För att besvara syftet har två frågeställningar formulerats. LÄS MER
2. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare stödjer flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att öka kunskapen om hur förskollärare beskriver sitt arbete för att stötta flerspråkiga barn i deras språkliga utveckling i förskolan. För att undersöka detta har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER
3. Mål och medel i tvåspråkigförskoleverksamhet : En kvalitativ studie om pedagogers arbete för att främja det finska och svenska språket samt kulturen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Kommuner som ingår i förvaltningsområden ska kunna erbjuda barn med finsk härkomst förskola som är helt eller delvis på finska. Främjandet av det finska och svenska språket understryks även i läroplanen för förskolan då barn som tillhör de nationella minoriteterna ska erbjudas språkutveckling av minoritetsspråket samt främjande av den kulturella utvecklingen. LÄS MER
4. Högläsning och boksamtalets betydelse : Förskollärares tillvägagångssätt för att stimulera barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Det här examensarbetets kunskapsområde är högläsning och boksamtal. Syftet är att öka kunskapen om hur förskollärare använder sig av högläsning och boksamtal i verksamheten för att främja språkutvecklingen hos barn. LÄS MER
5. Högläsningens språkliga samspel. En studie av samspelet mellan lärare, barn och bilderbok vid enskild litteraturläsning i förskolan.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studien syftade till att undersöka det språkliga, multimodala samspel som uppstod under upprepad enskild högläsning på en förskola. Studiedesignen var en videoobservationsstudie av enskild högläsning i förskolan, där 3 lärare och 6 barn medverkade vid sammanlagt 32 lästillfällen. LÄS MER