Sökning: "barnen hjälper varandra på förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden barnen hjälper varandra på förskola.

  1. 1. Förskollärares medvetenhet om den fysiska miljöns betydelse för jämställdhetsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sofia Wahlund; Lina-Maria Wallinder; [2023]
    Nyckelord :children; gender; gender perspective; preschool; physical environment; barn; fysisk miljö; förskola; genus; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ska alla anställda i förskolan motverka stereotypa könsmönster. Forskning visar att det handlar om förskollärarens förhållningsätt till barn och verksamhet genom de styrdokument som förskolläraren ska förhålla sig till. LÄS MER

  2. 2. Anvädningen av surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Malin Burgström; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Surfplatta; Samspel; Verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka användningen av surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan. Som metod har både intervjuer och observationer använts. Undersökningen utgår från två perspektiv: det sociokulturella och det pragmatiska perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Lek&Lär

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Josefine Ylivainio Prescott; [2014]
    Nyckelord :Förskola; Pedagogik; Lek; lär; Pedagogiskbyggnad; Tantolunden; Södermalm;

    Sammanfattning : Hur kan en förskola aktualisera barns  nyfikenhet och kunskapstörst?  Där byggnaden även underlättar för pedagogerna i deras arbete. Där pedagogerna får utrymme till att planering och återhämtning medan de har god uppsyn över barnen. LÄS MER

  4. 4. ”FÅR JAG VA MED?” : En observationsstudie av hur barn inkluderas och exkluderas i den fria leken på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Michaela Bylund; Amanda Martinsson; [2014]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; tillträdesstrategier; förskola och barns perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på olika sätt som barn inkluderas och exkluderas i den fria leken på förskolan. Leken är viktig eftersom den hjälper barn i deras utveckling och lärande, något som läroplanen för förskolan (Utbildningsdepartementet, 2010) lyfter fram. LÄS MER

  5. 5. Spelmaskinen som dokumenterar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Brigitta Gaspar; Carina Öhman; [2013]
    Nyckelord :dokumentation; förskola; iPad; lärande; lärplatta; samspel; spel; surfplatta;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärplattans roll för pedagoger och barn i förskolan. Vi har utgått från följande frågeställningar: Hur ser pedagogerna på lärplattan och dess användning? Hur ser barnen på lärplattan och dess användning? Hur samspelar barnen kring lärplattan?Vår studie är gjord på två förskolor i Nordvästra Skåne där vi har intervjuat åtta pedagoger och 20 barn. LÄS MER