Sökning: "barnet inom oss"

Visar resultat 21 - 25 av 138 uppsatser innehållade orden barnet inom oss.

  1. 21. Elevens motivation : Elevernas syn på vad som motiverar deras skrivande inom ämnet svenska och hur det överensstämmer med verkligheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Larsen; Joelle Myslek; [2021]
    Nyckelord :Elever Motivera Skrivande Utveckla;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har det gjorts en kvalitativ studie med syftet att besvara frågeställningarna vad anser eleverna själva är motiverande samt hur kommer elevernas motivation till uttryck under skrivuppgifter? Då vi i vårt tidigare examensarbete upptäckte en kunskapslucka i årskurs fem och sex, valde vi att rikta in oss på dessa årskurser (Larsen & Myslek, 2021). Studien är genomförd med hjälp av intervjuer med elever, observationer i klassrummet samt uppgifter anpassade utefter elevernas svar på intervjufrågorna. LÄS MER

  2. 22. Om jag är ledig eller sjuk, hur gör du då? : -Hur resonerar förskollärare kring sitt arbete för likvärdig undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Olsson; Anna Forsell; [2021]
    Nyckelord :Fenomenologi; likvärdig undervisning; planerad undervisning och spontan undervisning;

    Sammanfattning : Abstract Vårt arbete handlar om att synliggöra några förskollärares perspektiv på den likvärdiga undervisningen och hur alla barn får ta del av den oavsett vilken vistelsetid barnet har på förskolan. Detta gjorde vi genom en kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 23. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Jansson; [2021]
    Nyckelord :: Textanalys; läroplansteori; formuleringsarena; lek; styrning; läroplanen för förskolan; begreppshistorisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  4. 24. “Kräver vi för mycket?” : En studie om läroplanens inflytande och påverkan på förskollärare och barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Stenson; Ida Kjellman; [2021]
    Nyckelord :barnperspektiv; samling; undervisning; överkrav;

    Sammanfattning : Samling är ett framträdande begrepp inom svensk förskola som det finns begränsad forskning om. Trots denna begränsning och avsaknad av begreppet i läroplanen används samling frekvent i svensk förskola. LÄS MER

  5. 25. ”Jag tänker att vi alltid utgår ifrån barnet” -Tre professioners syn på samverkan kring barn och unga

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna Strid; Daniel Jonsson; [2020-06-17]
    Nyckelord :samverkan; collaboration; social service; children s voice;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka möjligheter och utmaningar som professionella såg när det kom till att få en fungerande samverkan kring barn och unga som har stödjande insatser inom socialtjänst, BUP och skola. Dessutom avsåg vi att undersöka om och i så fall hur professionella menade att barnets röst kommer fram som en del i samverkansarbetet. LÄS MER