Sökning: "children s voice"

Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser innehållade orden children s voice.

  1. 1. "Not your darlings – but their mother's!" : Interpretative Difficulties with "Love" in Euripides' Medea 

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Felicia Green; [2024]
    Nyckelord :Medea; love; Stanley Cavell; Ludwig Wittgenstein; Toril Moi; Cora Diamond; Søren Kierkegaard; ordinary language philosophy; ordinary language criticism; best case of acknowledgment; lived scepticism; the difficulty of reality; Fear and Trembling; avoidance of love; meaning; Medea; kärlek; Stanley Cavell; Ludwig Wittgenstein; Toril Moi; Cora Diamond; Søren Kierkegaard; vardagsspråkfilosofi; litteraturteori; Fruktan och bävan; levd skepticism; verklighetens svårigheter; mening;

    Sammanfattning : The aim of this Master’s thesis is to achieve philosophical clarity on an interpretative problem I have been struggle with in Euripides’ Medea: That Medea murders her own children, while claimingto love them. Situated within the philosophical and literary tradition of ordinary language philosophy and ordinary language criticism, the thesis draws on ideas, theoretical discussions, and concepts from Ludwig Wittgenstein, Toril Moi, Stanley Cavell, Cora Diamond, and Niklas Forsberg – but also Søren Kierkegaard. LÄS MER

  2. 2. Magic Tree - Development of a technology mediating multi-sensory musical instrument

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Herta Storlind; [2024]
    Nyckelord :multi-sensory; musical instrument; capacitive sensing; Arduino; multifunctional disabilities; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This thesis is part of the MISK-project, Musik, Interaktiv design, Sinnesstimulering och Kvalitet (Music, Interactive design, Sensory stimulation and Quality). The MISK-project is a collaborative project between Certec at LTH, Furuboda Folkhögskola and Eldorado Resurscenter, developing musical instruments for children and young adults with mental and physical disabilities. LÄS MER

  3. 3. Barns demokratiska röst i rutinsituationer. : En kartläggning av barns demokratiska utrymme i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frida Rodin; Hanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Democracy; preschool; routine situations; interplay; Demokrati; förskola; rutinsituationer; samspel;

    Sammanfattning : Studien undersöker utrymmet som barns demokratiska röst har i rutinsituationer i förskolan med syfte att kartlägga utrymmet. Studien genomfördes med metodtriangulering där det kvantitativa består av observationer med ett schema och det kvalitativa av fältanteckningar. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet vid vård och behandling utifrån barns perspektiv : En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Jonna Jarnestål; Stephanie Liberg; Julia Skönås; [2023]
    Nyckelord :Participation; Children s perspectives; Child-centered care; Hospitalized children; Delaktighet; Barns perspektiv; Barncentrerad vård; Barn på sjukhus;

    Sammanfattning : Barns rätt till delaktighet i sin vård och behandling framhålls av barnkonventionen, riktlinjer för hälso- sjukvåden och svensk lagstiftning. Delaktighet i vården har stor betydelse för barnens välbefinnande och hälsa då delaktighet bidrar till en känsla av kontroll som minskar oro och stress vilket också stärker barnets självkänsla i att kunna hantera andra stressfyllda händelser senare i livet. LÄS MER

  5. 5. Ungdomsromanens liv : En komparativ undersökning av tilltal i fyra samtida ungdomsromaner

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Evelina Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Barbara Wall; Young Adult Literature; Narratology; Narrative Address; Barbara Wall; ungdomslitteratur; narratologi; tilltal.;

    Sammanfattning : Denna uppsats har i syfte att analysera tilltalen i fyra samtida ungdomsromaner: Grim (2021) av Sara Bergmark Elfgren, Fula tjejer (2020) av Johanna Lindbäck, Lisa Bjärbo och Sara Ohlsson, Bergtagen (2020) av Camilla Sten och A Good Girl’s Guide to Murder (2019) av Holly Jackson. Metoden och den huvudsakliga teorin är baserade på Barbara Walls The Narrative Voice: The Dilemma of Children’s Fiction från 1991 och hennes användning av narratologiska koncept om berättarperspektiv för att avgöra om en bok är skriven för barn. LÄS MER