Sökning: "barnet inom oss"

Visar resultat 16 - 20 av 138 uppsatser innehållade orden barnet inom oss.

  1. 16. Förskollärares konstruktioner av en förskola med god kvalitet : Framträdande diskurser om kvalitet, pedagogisk dokumentation och bedömning i arbetet med förskolans systematiska kvalitetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Hansson; My Zeljkovic; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; förskola; kvalitet; pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Abstract Bedömning i den pedagogiska dokumentationen är ett till synes tabubelagt samtalsämne inom förskolans ramar. Ständigt blir vi påminda om att begreppet bedömning inte ska användas i förskolan i relation till barns utveckling och lärande, vilket också de olika styrdokumenten framhåller. LÄS MER

  2. 17. ”Nä men de bråkar inte, de leker!” : En kvalitativ studie om pedagogers syn och förhållningssätt till barns bråklekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Virginie Brovertz; Anna Lundgren; [2021]
    Nyckelord :Bråklek; förskola; lärande; pedagogers förhållningssätt; relationer;

    Sammanfattning : Bråklek är en lek som väcker känslor och funderingar, inte minst hos pedagoger i förskolan. Detta har vi själva fått uppleva under våra verksamma år i förskolan och vi har uppmärksammat att många pedagoger känner sig osäkra när det kommer till hanteringen av bråklekar. LÄS MER

  3. 18. Delaktighet på socialsekreterarens villkor : En kvalitativ studie om socialsekreterarnas inställning kring barns delaktighet i beslutsprocesser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nathalie Jarl; Amila Smajlovic; [2021]
    Nyckelord :barn; beslutsprocessen; delaktighet; socialsekreterare; socialtjänsten;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka socialsekreterares inställning kring barns delaktighet i beslutsprocesser som rör barnet samt hur de arbetar för att göra barn delaktiga i beslutsprocesserna i praktiken. Studien präglas av ett hermeneutiskt synsätt där en kvalitativ metod har använts. LÄS MER

  4. 19. Högläsning, förskolläraren och barnet : Förskollärarnas synsätt gällande högläsningen med fokus på språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Tedborn; Gabriela Soto Molina; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; arbetssätt; språkutveckling; synssätt; förhållningssätt; stimulering; sociala relationer; kognitiva färdigheter; engagemang; socio-kulturella perspektivet; kulturella redskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera vilka synsätt förskollärare har gentemot högläsning och hur de relaterar högläsningen till förskolebarns språkutveckling. Studiens frågeställningar är följande: Hur arbetar förskollärarna med högläsning? Vilken betydelse ger förskollärare till högläsningen för att stimulera förskolebarns språkutveckling? Vi som format denna studie har valt att använda oss av en enkät med öppna frågor i ett kvalitativt syfte som metodval. LÄS MER

  5. 20. Bara för jag har autism, är jag inte omänsklig – Jag kanske också vill leka?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Höjer; Malin Peller; [2021]
    Nyckelord :Autism; kompetens; lek; miljö och samspel.;

    Sammanfattning : Det visar sig att allt fler barn idag föds med autism. Detta område ville vi studera vidare då det finns lite forskning inom området i Sverige. LÄS MER