Sökning: "barnets rätt att bli hörd"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden barnets rätt att bli hörd.
1. Delaktighet vid vård och behandling utifrån barns perspektiv : En systematisk litteraturöversikt
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Barns rätt till delaktighet i sin vård och behandling framhålls av barnkonventionen, riktlinjer för hälso- sjukvåden och svensk lagstiftning. Delaktighet i vården har stor betydelse för barnens välbefinnande och hälsa då delaktighet bidrar till en känsla av kontroll som minskar oro och stress vilket också stärker barnets självkänsla i att kunna hantera andra stressfyllda händelser senare i livet. LÄS MER
2. Små barn med en (o)hörd röst? – En analys av rättstillämpningen av bevittnanderekvisitet i barnfridsbrottet utifrån ett barnrättsperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Barnkonventionen och LSS - En analys av hur barnkonventionen implementerats i lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : The UN Convention on the Rights of the Child was adopted by the UN General Assembly on November 20, 1989, and ratified by Sweden in 1990. Since then, Sweden has been bound by international law to comply with the Convention. The Convention on the Rights of the Child is built around four guiding principles. LÄS MER
4. Barns rätt att höras men också bli hörda inom socialtjänsten : En studie om socialsekreterares arbete med barns delaktighet
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : ”Barnets rätt att bli hörd gäller alla barn. ... LÄS MER
5. HVB-placerade flickors erfarenheter av samtalsbehandling
Master-uppsats, Linköpings universitet/PsykologiSammanfattning : Studiens syfte var att beskriva HVB-placerade flickors erfarenheter av samtalsbehandling. Studien genomfördes utifrån en fenomenologisk, kvalitativ metod. Åtta flickor intervjuades. Resultatbearbetningen utmynnade i tre teman: Ständigt föränderlig vuxenkontext, Svårigheter att få rätt hjälp och Samtalsbehandlarens förhållningssätt. LÄS MER