Sökning: "barns empatiska förmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden barns empatiska förmåga.

  1. 1. Empati i förskolan : Förskollärares uppfattningar kring hur de arbetar för att stötta utvecklingen av barns empatiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Sonnebro; [2023]
    Nyckelord :Barn; Empati; Förskola; Förskollärare; Utbildning;

    Sammanfattning : Empati är en grundläggande mänsklig förmåga där vi kan känna med andra. När vi delar andras lidande vill vi också att lidandet ska upphöra. Förskolan är en viktig arena där många barn möts och spenderar en stor del av sin tid. LÄS MER

  2. 2. En mjuk, lurvig och fyrbent pedagog? : Sju pedagogers uppfattningar om hur hundar kan användas som en resurs i förskolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelia Granström; Terése Åkerlund; [2022]
    Nyckelord :Empati; Förskola; Relationellt perspektiv; Skolhund; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : I denna studie ville vi undersöka skolhundars medverkan i pedagogisk verksamhet. Vi riktar oss främst till förskolan, men i avsaknaden av forskning på området har vi även lyft in grundskolan i studien. Detta då arbetet med grundskolans yngsta barn kan tänkas gälla även för barn i förskoleåldern. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering i fritidshemmet : En litteraturöversikt riktad till möjligheterna att hjalpa eleverna att utveckla sin förmaga att lösa konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Halla Ólafsdóttir Krantz; [2020]
    Nyckelord :Elever; Konflikt; Konflikthantering; Litteraturstudie; Lärare i fritidshem; Social utveckling;

    Sammanfattning : I detta arbete diskuteras elevernas förmåga att lösa konflikter och hur lärare inom fritidshemmet kan förbättra den kompetensen. Arbetet är grundad på en systematisk litteraturstudie baserad på fyra empiriska studier som ämnar att svara på arbetets syfte och frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Att vara en god förebild : Relationen mellan förskolläraren och barns prosociala utveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Boman; [2020]
    Nyckelord :prosocial; utveckling; empati; förhållningssätt; förebild; förskola;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (2018, s. 6) beskrivs det att förhållningssättet hos alla som verkar i förskolan är av betydelse för barnens utveckling. I Pedagogiska magasinet (2019, s. LÄS MER

  5. 5. Vad kan djurs empatiska förmåga innebära för vårt omsorgsetiska ansvar?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Malin Wolters; [2019]
    Nyckelord :empati; djur; lidande; elefanter; schimpanser; barn; moral; omsorgsetik;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka om djur kan känna empati och att utforska vad det kan innebära för djurs förmåga att känna lidande. I omsorgsetikens anda diskuteras sedan vilken betydelse detta skulle kunna ha för vårt moraliska ansvar gentemot djuren, inom alla sfärer av djuranvändande. LÄS MER