Sökning: "barns identitet och självkänsla"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden barns identitet och självkänsla.

  1. 11. Språkutvecklande arbete i grundskolans och grundsärskolans senare del En fallstudie av fyra lärare som undervisar årskurs 6-8, ”Summa summarum är att ALLT är språkutvecklande"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kirsten Norinder; Helena Poddaný; [2015-11-28]
    Nyckelord :Språkutvecklande arbetssätt; grundskolan; grundsärskolan; sociokulturellt perspektiv; lärare; interaktion; utveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att beskriva och jämföra vilka metoder två lärare i grundskolans och två lärare grundsärskolans senare del arbetar med utifrån skolans riktlinje för språkutvecklande arbetssätt när det gäller elevers språkutveckling samt hur lärarna uppfattar sitt arbete. Teori: Vygotskijs teori om ett sociokulturellt lärande går som en röd tråd genom hela arbetet. LÄS MER

  2. 12. Barnen fick allt utom trygghet : En kvalitativ studie om svårigheter och hjälpbehov hos pappor med en missbruksproblematik och deras barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Hanna Lidblad; Therese Blombäck; [2015]
    Nyckelord :barns aktörsskap; kunskapsbaserade insatser; brukarperspektiv; föräldraskap och missbruk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vår uppsats avser belysa hur pappor med missbruks- och beroendeproblematik ser på sina egna och sina barns svårigheter, vilket stöd de behöver och hur de vill att eventuellt stöd ska vara utformat. Vår empiri utgörs av tio stycken intervjuer med pappor som har en missbruks- och beroendeproblematik. LÄS MER

  3. 13. Fem yngre grundskolebarns uppfattning om sig själva som två- eller flerspråkiga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emina Celik-Zecevic; [2012]
    Nyckelord :identitet; modersmål; självkänsla; språk; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syfte med mitt arbete var att undersöka hur fem yngre grundskolebarn såg på sin två- eller flerspråkighet. Ett annat syfte var att försöka dra några slutsatser om barnens uppfattning om sin kulturella identitet och självkänsla i förhållande till sin två- eller flerspråkighet. LÄS MER

  4. 14. Lekens betydelse för små barns lärande- Leken som social arena

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jennica Pehrsson; [2011]
    Nyckelord :lek; socialisation; lärande; utveckling; kommunika;

    Sammanfattning : SammanfattningHuvudsyftet med arbetet är att studera vilken betydelse leken har för små barns lärande, hur leken fungerar somsocial arena för yngre barn och hur leken främjar små barns utveckling av den sociala kompetensen. Ett mindresyfte är att se huruvida leken främjar kommunikationen för yngre barn, både den verbala och den kroppsliga. LÄS MER

  5. 15. Förskolepersonalens tal om barns modersmåls-, andraspråks- och identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sara Engström; Janet Bauch; [2011]
    Nyckelord :modersmål; svenska som andraspråk; andraspråk; språkutveckling; identitet; identitetsutveckling; förskola; flerspråkiga barn;

    Sammanfattning : I läroplanen betonas vikten av att förskolan ska sträva efter att barn med annat modersmål ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera på både modersmålet och det svenska språket, de ska utveckla en känsla för andra kulturer och känna delaktighet i den egna samt ska de utveckla sin kulturella identitet och uppleva en trygghet i den (Utbildningsdepartementet, 2010). Vårt syfte med denna studie var att undersöka förskolepersonalens tal och perspektiv angående barns modersmåls-, andraspråks- och identitetsutveckling. LÄS MER