Sökning: "barns identitet och självkänsla"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden barns identitet och självkänsla.

  1. 6. Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Grönstrand; Hanna Andersson Granström; [2018]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lärandemiljö; specialpedagog; åldersblandad och åldershomogen barngrupp;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractCecilia Grönstrand och Hanna Andersson Granström (2018) Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan (The significance of age composition for preschool children in need of special support). Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet. LÄS MER

  2. 7. "Lek är bara tidsfördriv, eller?" En studie om hur identitet skapas i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Persson; Ellinor Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Handling; Identitet; Identitetsskapande; Kommunikation; Lek; Makt; Mead; Rollövertagande; Självet; Självkänsla;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få syn på hur barns identitetsskapande tar plats i lek. Leken är en arena som ger upphov till många möjligheter och vi undrar hur en identitet kan ta form i dessa. Genom en kvalitativ observationsmetod har vi studerat barns fria lek i en förskoleverksamhet. LÄS MER

  3. 8. Sociala grupprocesser och mobbning i mellanstadiet : Forskning och föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elin Helmersson; [2016]
    Nyckelord :Barns relationsarbete Inneslutning; Mobbning; Normer; Tillhörighet; Utanförskap; Uteslutning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om föräldrars förståelse av mobbning, genom att utifrån tidigare forskning som inkluderar kontext och sociala grupprocesser beskriva tolka och förstå hur föräldrar uppfattar fenomenet. Urvalet bestod av sex föräldrar som alla hade barn i mellanstadiet. LÄS MER

  4. 9. Samtal från gråzonen : En kvalitativ studie om att motverka utanförskap och främja barns deltagande i sociala sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Farstad; [2016]
    Nyckelord :identitet; trygghet; tillit; bekräftelse; förhållningssätt; normer; lyssna;

    Sammanfattning : Syftet för denna studie har varit att undersöka verksamma fritidslärares syn på hur man kan motverka utanförskap och hitta faktorer som främjar barns delaktighet i sociala sammanhang. Underlaget kommer ifrån kvalitativa intervjuer av fem verksamma fritidspedagoger fördelat på tre skolor. LÄS MER

  5. 10. Modersmålsstöd i förskolan : En studie om åtta förskollärares och en barnskötares erfarenheter kring modersmålsstöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Mellgren; Ann Cardell; [2016]
    Nyckelord :Modersmålsstöd; modersmålsutveckling; flerspråkighet; kulturell identitet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utröna på vilket sätt förskolans personal arbetar för att barn ska kunna ges möjlighet till att utveckla sitt modersmål samt personalens beskrivningar av arbetet med barns modersmålsutveckling. Vår studie utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv och 9 semistrukturerade intervjuer som genomfördes med anställda inom barnomsorgen i fem kommuner. LÄS MER