Sökning: "barns identitetskapande"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barns identitetskapande.
1. ”Ingenting är fel utan allt är vackert” : pedagogers yttranden om genuspedagogik i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Vårt arbete kretsar kring genus och betydelsen om genusmedvetenhet i förskolan. För enligt Skolverket (2014) samt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 5) har barn rätt att utvecklas utan påverkan från stereotypa könsroller under sin vistelse på förskolan. LÄS MER
2. Elever med ADHD : Ur elevers och föräldrars perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Denna studie belyser samt problematiserar elever med ADHD's perspektiv på skolan, den tar upp vad ADHD innebär och orsaken till ADHD. Den tar upp hur de olika underkategorierna beskrivs samt vad som kan vara problematiskt för elever med dessa svårigheter inom skolan. LÄS MER
3. Barns tal om sina kamrater i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Vår studie handlar om hur barn i åldern tre till fem talar om sina kamrater. Syftet med denna studie är att undersöka barnens tal om kamrater ur ett sociokulturellt perspektiv, samt hur kamrater bidrar till barns identitetskapande. LÄS MER
4. Låt inte maten tysta mun: En studie om genus och makt under förskolans måltider
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna uppsats behandlar förskolans måltider sett ur ett genusperspektiv. Studiens syfte är att undersöka hurförskolors genus och jämställdhetsarbete tar sig uttryck under lunchen. LÄS MER
5. Barnboken och barns identitetskapande : -ett genusperspektiv på barnlitteratur
Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Barn av idag möter flera roller som kanske inte fanns i vår barndom. Könsroller som verkar enligt tradition ställas emot de könsroller som utvecklats och vuxit fram i vårt samhälle. LÄS MER