Sökning: "barns inflytande hig"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden barns inflytande hig.
1. Förskollärares förhållningssätt till barns delaktighet i tematiskt arbete i förskolan : En kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om tematiskt arbetssätt i förskolan. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares förhållningssätt till barns inflytande och delaktighet i tematiskt arbete. LÄS MER
2. ”Det vore fantastiskt att kunna erbjuda mer av vad barnen önskar!” : En studie om barns inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö, utifrån hur förskollärare definierar barns inflytande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka barns inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö, utifrån hur förskollärare definierar barns inflytande. De frågor som ställs är: hur förskollärare beskriver barns inflytande, hur förskollärare ger barn inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö och vilka utmaningar förskollärare ser med barns inflytande i utformningen av förskolans utomhusmiljö. LÄS MER
3. Delaktighet och inflytande i förskolan: ett tolkningsuppdrag? : En intervjustudie om vilka resonemang som framträder i förskollärarens beskrivning av det demokratiska uppdraget
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att bidra med kunskap kring förskollärares resonemang när de konstruerar förskolans fysiska inomhusmiljöer samt belysa vad förskolläraren säger om barns delaktighet i processen. Detta har gjorts genom att studera vilka resonemang som blir framträdande då förskolläraren samtalar och diskuterar om barns delaktighet i utformningen av den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER
4. Inflytande i fritidshem - ur elevers perspektiv : "Tycker de att det är bättre att jag kissar på mig eller bara att de blirl ite avbrytna?”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka elevers upplevelser av sitt eget inflytande ifritidshemmet. Utgångspunkten är att elevers perspektiv i sig är relevanta att synliggörasamt att elevinflytande är en betydelsefull del av det uppdrag lärare i fritidshemomfattas av. LÄS MER
5. Relationer mellan pedagoger och barn i förskolan : En textanalys av avhandlingar
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studies bidrag till kunskapsfältet handlar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan och hur olika teorier bidrar med förståelseramar för dessa relationer i vetenskapliga studier och forskning. Studiens syfte är att kartlägga vilka teorier som förekommer i avhandlingar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan, synliggöra vilka olika relationer som avhandlingarna bidrar med förståelse för och vilka handlingskompetenser för förskollärare som framkommer i teorierna. LÄS MER